
Według danych zebranych przez PARPA, świadomość społeczna dotycząca prowadzenia pojazdów przez osoby nietrzeźwe jest w Polsce bardzo duża. Choć 91% badanych deklaruje, że nie wolno pić alkoholu, jeśli zamierza się kierować pojazdem, okazuje się, że nietrzeźwi kierowcy i jazda pod wpływem alkoholu to wciąż duży problem. W 2019 roku stwierdzono 56 tys. przestępstw polegających na prowadzeniu pojazdu w stanie nietrzeźwości.
Jak alkohol wpływa na stan świadomości? Przede wszystkim oddziałuje na funkcjonowanie psychomotoryczne oraz psychospołeczne. Pod jego wpływem osłabione są reakcje:
- wzroku i słuchu – zmysły te dostarczają informacji,
- ośrodkowego układu nerwowego, w którym są przetwarzane wszystkie informacje,
- nerwów ruchowych, do których układ nerwowy przekazuje informacje,
- mięśni szkieletowych w reakcji na wysyłane do nich impulsy nerwowe.
To powoduje, że szybkość reagowania, a także płynność i dokładność ruchów, które na drodze nabierają szczególnego znaczenia, nie odbywają się prawidłowo i mogą być znamienne w skutkach.
Jak podaje PARPA „czas reakcji kierowcy mającego w swoim organizmie ponad 0,5 promila alkoholu może wydłużyć się nawet trzykrotnie, a droga hamowania prowadzonego przez niego pojazdu wzrasta o prawie 40%, co może zaważyć na czyimś życiu lub śmierci”.
Dlaczego jazda pod wpływem alkoholu jest niebezpieczna?
Nawet mniejsza niż 0,5 promila zawartość alkoholu osłabia reakcje organizmu. Na skutek zwiększonego drgania gałek ocznych mogą wystąpić zakłócenia ostrości wzroku i pola widzenia. Uwaga kierowcy będącego pod wpływem alkoholu skupia się – w przeciwieństwie do kierującego na trzeźwo – w środku pola widzenia, pomijając to, co dzieje się w pozostałej jego części. Alkohol powoduje również zmniejszenie liczby odbieranych bodźców, spowalnia ich dostrzeganie, upośledza ich selekcję oraz utrudnia rozpoznawanie obiektów o małych rozmiarach. Podsumowując – kierowca widzi „mniej”, wolniej rejestruje obiekty, które pojawiają się w polu jego widzenia i trudniej rozpoznaje te małe (m.in. znaki drogowe).To również spowolnienie adaptacji oka do ciemności i ruchomych świateł na drodze.
Oprócz jednak upośledzenia wzroku, zakłócone jest działanie ośrodków, które pełnią najbardziej skomplikowane, ale także najbardziej istotne dla człowieka funkcje. Mowa tu o takich zachowaniach jak: analiza i synteza informacji, logiczne myślenie, koordynacja poszczególnych funkcji psychicznych, które odpowiadają za naszą sprawność i precyzję. „Na zewnątrz jest to widoczne w postaci osłabienia samokontroli, zwiększonej pobudliwości, gadatliwości, zmiany myślenia o sobie, obniżenia napięcia. U wielu kierowców prowadzi to do nadmiernego i niczym nieuzasadnionego wzrostu zaufania do swoich umiejętności, a przez to do złej oceny sytuacji na drodze i błędnych decyzji” – twierdzą eksperci PAPRA.
Czytaj też:
Jak działa alkohol?
Dopuszczalna ilość alkoholu w Polsce i na świecie. Jakie są różnice?
Oszacuj zawartość alkoholu w organizmie.
Aplikacja mobilna „Znaj Ryzyko”, będąca elementem kampanii społecznej m.st. Warszawy, w nienachalny sposób zachęca do refleksji nad ilością i częstotliwością spożywanego alkoholu oraz monitorowania stanu upojenia. Co więcej, umożliwia dostęp do treści poradnikowych, bazy placówek pomocowych na terenie m.st. Warszawy oraz szybkiej konsultacji psychologa, specjalisty psychoterapii uzależnień i prawnika w ramach poradni online.
Aplikacja do pobrania w sklepach Google Play i Apple Store.
Motywy kierowców dotyczące jazdy pod wpływem alkoholu
Mimo że zdecydowana większość kierowców zna potencjalne konsekwencje prowadzenia auta „po pijaku”, wciąż wielu wsiada za kółko w stanie nietrzeźwości. Dlaczego?
Motywy kierowców są różne. Najczęściej pojawiające się, to:
- jazda „jedynie” na krótkim dystansie lub po znanej sobie dobrze okolicy,
- brak drugiej osoby, która mogłaby ich odwieźć,
- nieświadomość tego, że mogą mieć we krwi niedopuszczalną ilość alkoholu.
Poznaj narzędzia pomocne w określeniu stężenie alkoholu we krwi.
Część kierowców z kolei akceptuje fakt bycia pod wpływem alkoholu, ponieważ ich zdaniem prawdopodobnie jedynie nieznacznie przekroczyli limit. Wielu kierowców o krótkim stażu jazdy nie przejmuje się swoją możliwą nietrzeźwością, kiedy siada za kółko. Jak wyjaśnia PARPA „beztroska, lekceważenie swojego stanu po spożyciu alkoholu, poczucie bezkarności, brak świadomości wpływu alkoholu na swój organizm i na sposób prowadzenia samochodu to najczęstsze grzechy nietrzeźwych kierowców”.
Prowadzi to do powielania niezgodnych z prawdą stereotypów.
Należy pamiętać o trzech zasadach:
- jazda samochodem w stanie nietrzeźwości nigdy nie jest i nie będzie bezpieczna (nawet na krótkim dystansie lub na wiejskiej drodze);
- dobry i bezpieczny kierowca nie może tłumaczyć się nieświadomością lub akceptować ryzyko, które potęguje, pijąc alkohol, zamiast go redukować;
- przekonanie o tym, że wyjście na świeże powietrze, kawa czy zimny prysznic pomagają w szybszym metabolizowaniu alkoholu, nie mają potwierdzenia w żadnych naukowych badaniach.
Więcej:
Zawartość alkoholu we krwi – jak szybko „trawimy” alkohol i kiedy możemy wsiąść „za kółko”?
Źródło:
https://www.parpa.pl/phocadownloadpap/Alkohol_a_kierowca_druk.pdf
Fot. Samuel Foster, Unsplash.com
Dodaj komentarz