regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholuCałkowite wyeliminowanie alkoholu to niewątpliwie same zalety. Ale czy wiesz, co się dzieje z twoim organizmem, gdy przestajesz pić?

Perspektywa krótkoterminowa

Czyli to, co zadzieje się z tobą bezpośrednio po odstawieniu alkoholu:

  1. Brak kaca. To dość oczywiste, ale warto wspomnieć, że po odstawieni alkoholu z twojego planu dnia znikną nudności, ból głowy, zmęczenie. Pojawi się za to lepszy nastrój i dodatkowa energia.
  2. Poprawa stanu zdrowia psychicznego. Regularne, intensywne picie, zakłóca działanie substancji chemicznych w mózgu, niezbędnych do budowania dobrego stanu zdrowia psychicznego. O ile po drinku możesz czuć się zrelaksowany, w dłuższej perspektywie alkohol może przyczynić się do odczuwania depresji i niepokoju. Zaprzestanie picia może ułatwić radzenie sobie ze stresem.
  3. Lepszy sen. Regularne picie może wpływać na jakość twojego snu, powodując uczucie zmęczenia i spowolnienia. Dzieje się tak, ponieważ alkohol zakłóca cykl snu. Jednocześnie niektórzy ludzie uważają, że picie alkoholu pomaga im zasnąć, dlatego sięgają po trunki przed pójściem do łóżka. Po wypiciu jednak spędzają mniej czasu w głębokim śnie, a więcej niż zwykle w mniej spokojnym, czyli fazie snu Rapid Eye Movement (REM). To może sprawić, że następnego dnia są zmęczeni, niezależnie od tego, jak długo leżą w łóżku. Po odstawieniu alkoholu nie tylko lepiej się śpi, ale też łatwiej budzi się rano.
  4. Zdrowsza cera. Alkohol odwadnia twoje ciało, w tym skórę, i dzieje się to za każdym razem, gdy pijesz. Może to spowodować, że skóra i oczy będą matowe. Ale jeśli zmniejszysz ilość wypijanego alkoholu, twoja skóra i oczy wkrótce wrócą do normy.
  5. Zrzucenie zbędnych kilogramów. Kufel piwa może zawierać taką samą ilość kalorii, jak kawałek pizzy lub porcja lodów. Napoje alkoholowe zawierają dużo „pustych” kalorii, co oznacza, że nie dostarczasz organizmowi żadnych wartości odżywczych. Jednocześnie picie alkoholu zmniejsza ilość tłuszczu spalanego przez organizm. Rezygnacja z alkoholu ułatwi utrzymanie prawidłowej wagi.

W ostatnim czasie dość popularny stał się tzw. suchy styczeń. Wraz z początkiem roku ludzie decydują się na odstawienie alkoholu na miesiąc w celu detoksykacji organizmu. Korzyści mogą się różnić w zależności od tego, jak duża jest zmiana w stosunku do ich podstawowego zachowania związanego z piciem -tłumaczy dr Rekha B. Kumar, dyrektor medyczny American Board of Obesity Medicine.

Z kolei jak podkreśla prof. Amitava Dasgupta z McGovern Medical School at UTHealth w Houston w Teksasie, dla osób pijących towarzysko i umiarkowanie takie przedsięwzięcie nie będzie odgrywało znaczącej różnicy dla ich organizmu. Jednak dla osób, które przekraczają zalecenia zawarte w wytycznych dietetycznych, suchy styczeń może stać się początkiem dobrej zmiany. I dodaje: „badania pokazują, że nawet jeśli pijesz więcej alkoholu raz w miesiącu, zwiększa to ryzyko chorób układu krążenia i udaru mózgu”.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu – perspektywa długoterminowa

To przede wszystkim profilaktyka i zmniejszenie ryzyka wystąpienia nowotworu (raka piersi i jamy ustnej) i innych chorób związanych z piciem alkoholu: marskości wątroby, udaru mózgu, chorób serca, w tym chorób układu krążenia i nadciśnienia tętniczego, zaburzeń seksualnych i – wreszcie – uzależnienia.

Źródła:

https://www.drinkaware.co.uk/advice/how-to-reduce-your-drinking/what-to-expect-when-you-stop-drinking

https://www.healthline.com/health-news/what-happens-to-your-body-when-you-quit-alcohol-for-30-days

Fot. Allef Vinicius, Unsplash.com

Skomentuj

Skip to content