czy od alkoholu się tyjeAlkohol jest dla organizmu substancją chemiczną, która działa jak toksyna, niszcząc poszczególne organy. Oprócz tego, działa również „zewnętrznie” –  między innymi niekorzystnie na cerę i może prowadzić do otyłości, powodując dalsze problemy zdrowotne. Zatem odpowiedź na pytanie: „czy od alkoholu się tyje?” jest twierdząca. Jak to się dzieje?

Body Mass Indeks (BMI), czyli wskaźnik masy ciała, jest wykorzystywany do szacowania, czy waga ciała jest prawidłowa. Obliczając BMI bierze się pod uwagę trzy elementy: wagę, wzrost oraz płeć. Normą jest wynik w przedziale 18,5-24,9. Osoby otyłe to te, których wskaźnik masy ciała wynosi  powyżej 30. Nie należy mylić go z nadwagą (przedział 25-29,9).

Niebezpieczeństwa związane z otyłością

Otyłość jest postrzegana we współczesnym świecie jako jedna z przyczyn zgonów, którym można z łatwością zapobiec. Niebezpieczeństwa związane z noszeniem zbyt dużej ilości tkanki tłuszczowej obejmują:

* zwiększone prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę typu II;
* zwiększone ryzyko chorób serca i układu krwionośnego (w tym problemów sercowo-naczyniowych i udaru);
* Jest to główny objaw zespołu metabolicznego i dlatego zwiększa ryzyko wystąpienia insulinooporności;
* w związku z wywieraniem przez tkankę tłuszczową dodatkowego nacisku na szkielet, może prowadzić do chorób przewlekłych, takich jak choroba zwyrodnieniowa stawów;
* zmniejszona tolerancja na aktywność fizyczną;
* cierpienie psychiczne spowodowane niską samooceną;
* bezdech senny.

Ponadto, osoby otyłe są bardziej narażone na rozwój niektórych rodzajów nowotworów – w szczególności raka piersi i okrężnicy.

Czy od alkoholu się tyje? Otyłość a nadużywanie alkoholu

Napoje alkoholowe zawierają wysoką ilość tzw. pustych kalorii, bez rzeczywistej wartości odżywczej. Kieliszek białego wina, podobnie jak 1 drink typu gin z tonikiem, może mieć nawet ok. 200 kalorii. Kalorie zawarte w napojach alkoholowych nie zaspokajają głodu. W rzeczywistości mogą stymulować głód – osoba je więcej niż zwykle, mimo kalorii spożywanych w tych napojach.

W rezultacie, wypijanie kilka drinków alkoholowych tygodniowo może skutkować dostarczaniem do organizmu nawet 1000 dodatkowych kalorii, oprócz zwykłej diety, i stać się najprostszą drogą do otyłości.

Możliwe jest nawet, że osoby nadużywające alkoholu będą otyłe przy jednoczesnym niedożywieniu. Dzieje się tak, ponieważ mimo spożywaniu dużej ilości kalorii, nie przyjmują odpowiedniej ilości niezbędnych składników odżywczych, których potrzebuje organizm, aby zachować zdrowie.

Mechanizm ten działa również w drugą stronę. Otyłość może być powodem nadużywania alkoholu. Osoby z nadwagą cechuje zwykle niska samoocena, co może prowadzić np. do objawów depresji. Picie alkoholu może dawać chwilową ulgę od niewygodnych myśli i emocji, ale może też skutkować wpadnięciem w pułapkę błędnego koła, ponieważ nadużywanie alkoholu może prowadzić do dalszego tycia i uzależnienia.

Jak uniknąć otyłości alkoholowej?

* Poznaj kaloryczność różnych napojów alkoholowych.
* Przestrzegaj zalecanych poziomów dla „bezpiecznego” spożycia alkoholu.
* Utrzymuj aktywność fizyczną.
* Zwróć szczególną uwagę na swoją dietę, aby mieć pewność, że puste kalorie, nie zastępują potrzebnych składników odżywczych.
* Jeśli nadużywasz alkoholu zaleca się jego całkowite odstawienie. Czasem zdarza się, że osoby, które nie są ostrożne, doświadczają otyłości podczas abstynencji. Miej zatem świadomość, że odstawienie alkoholu może pobudzać apetyt.

Źródło:

https://alcoholrehab.com/alcoholism/obesity-and-alcohol-abuse/

Skomentuj

Skip to content