Skip to main content
alkohol i marihuana
6 maja 2022

alkohol i marihuanaWypadki samochodowe i motocyklowe to zdarzenia drogowe, które bardzo często są spowodowane używaniem alkoholu i/lub marihuany. Najnowsze badanie miało na celu analizę wpływu tych substancji – osobno i w połączeniu – na wydajność i zachowanie kierowcy podczas jazdy.

Zbieranie danych

Aby ocenić wzrost ryzyka wypadków wskutek użycia konopi i alkoholu, poddano analizie zebrane dotychczas dane, opublikowane w dowolnym języku. Ostatecznie do metaanalizy włączono 57 przeprowadzonych badań reprezentujących około 1725 uczestników. 43% ankietowanych stanowiły kobiety. Średnia wieku badanych wynosiła 28 lat. Wzięto pod uwagę nie tylko wiek i płeć, ale również częstotliwość przyjmowania substancji i ogólny stan zdrowia.

Wyniki badań

Na podstawie zebranych danych zauważono, że zażywanie konopi wiąże się z upośledzoną kontrolą boczną (zdolność do pozostania na pasie ruchu oraz umiejętność swobodnej zmiany pasa ruchu) i zmniejszoną prędkością jazdy. Prawdopodobnie kierowcy pod wpływem konopi zmniejszają szybkość, w celu zrekompensowania tego upośledzenia. Porównano ten stan do niskiego stężenia alkoholu we krwi.

Alkohol z kolei powiązano ze zwiększoną prędkością jazdy, co może świadczyć o tym, że kierowcy pod jego wpływem nie mają świadomości swojego upośledzenia. Alkohol wpływa również na większą liczbę wskaźników wskazujących na spadek wydajności jazdy w porównaniu z marihuaną, w tym zwiększoną liczbę wypadków, zmienność pozycji bocznej, przekraczanie pasa ruchu, prędkość i zmienność prędkości, a także skrócony czas reakcji na ryzyko.

Zauważono także, że kombinacja alkoholu i marihuany wiązała się z większym spadkiem wydajności jazdy niż którakolwiek substancja z osobna. Najbardziej widoczna była ta zależność w odniesieniu do prędkości. Spożywanie konopi powodujące wolniejszą jazdę, okazało się być mniej wypadkogenne niż alkohol, po zażyciu którego kierowcy przyspieszali.

Wnioski i rekomendacje

Niewątpliwie konopie, podobnie jak alkohol, utrudniają prowadzenie pojazdu, a połączenie tych dwóch substancji jest bardziej szkodliwe dla wydajności prowadzenia pojazdów niż w przypadku przyjmowania każdej z nich z osobna. Niemniej jednak niedobór danych i szacunkowe, dość nieprecyzyjne momentami informacje ograniczają interpretację wyników i wskazują, że potrzebne są dalsze badania w tej dziedzinie. Wskazano także, że warto w przyszłości zwrócić uwagę na ewentualne różnice w ilości spożywanych substancji także na etapie rozważań teoretycznych i obserwacji z użyciem stymulatorów.

Źródło:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/add.15770

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/add.15770

https://www.eurekalert.org/news-releases/940637

https://prism.ucalgary.ca/handle/1880/112405

Fot. Per Lööv, Unsplash.com

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

Młody mężczyzna patrzy w górę z uśmiechem

Droga do trzeźwości – historia Adama

Mężczyzna podczas konsultacji z terapeutą

Testy na uzależnienie. Jak powstają, do czego służą i o czym świadczą ich wyniki

Osoba używająca aplikacji moblinej

Aplikacja mobilna dla par jako wsparcie w ograniczaniu picia – wyniki badania pilotażowego

Uśmiechnięta kobieta siedzi nad jeziorem

Jakie zaburzenia może przykrywać uzależnienie? O tym, jak ważna jest trafna diagnoza cz. 2

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.