Skip to main content
używanie alkoholu przez młodzież
21 lutego 2023

używanie alkoholu przez młodzieżMłodzież podejmuje zachowania ryzykowne, takie jak używanie alkoholu, by w ten sposób osiągać ważne dla siebie cele, w tym konstruować tożsamość. Według niektórych autorów zachowania ryzykowne pełnią dwie zasadnicze funkcje. Jakie? O tym poniżej.

 

Czym jest tożsamość

Istnieje wiele koncepcji opisywania tożsamości, co wynika z różnorodności stanowisk psychologicznych i filozoficznych. Niemniej najczęściej „tożsamość” uznaje się za ogół najbardziej fundamentalnych zjawisk ludzkiej natury, które pozwalają na trwałe i odrębne od innych ludzi „stawanie się sobą”. Ponadto pozwala na umiejscowienie danej osoby w czasie i przestrzeni. Cechuje ją również przeświadczenie o przetrwaniu „Ja” pomimo przechodzenia zmian. Daje również możliwość czucia się przynależnym i podobnym do innych, a także przeżywania siebie jako stałego i zmiennego.

Tożsamość w okresie adolescencji

Szczególnie istotnym czasem w kształtowaniu się tożsamości jest okres dorastania i nosi czasem miano „kryzysu tożsamości”. W tym czasie część osób przyjmuje gotowe wzorce tożsamości proponowane przez grupę rówieśniczą. U części natomiast, w związku z brakiem zgody na narzucane role społeczne, rozwija się tzw. tożsamość negatywna, która wywołuje uczucia depersonalizacji i alienacji oraz poczucie dezorganizacji i pustki. Nie musi być to jednak stały stan, lecz wynikający z buntu młodzieży i potrzeby zaznaczenia własnej autonomii. Może być to etap przejściowy na drodze kształtowania się dojrzałej tożsamości psychospołecznej.

Istnieje teoria w myśl, której osiąganie tożsamości przebiega na dwóch etapach. Pierwszym z nich jest etap eksploracji, cechujący się poszukiwaniem, eksperymentowaniem, testowaniem siebie i swoich możliwości oraz relacji łączących z innymi. Drugim z nich jest zobowiązanie, oznaczające osobiste zaangażowanie w jakieś zającie czy system przekonań. W wyniku przebiegu kryzysu tożsamości można osiągnąć cztery jej stany, w których występuje tylko jeden z tych etapów (bez drugiego), oba, bądź nie pojawia się żaden z nich (czyli trwanie w permanentnym kryzysie). Osiągnięta i ukształtowana tożsamość jest podstawą funkcjonowania psychospołecznego jednostki, co daje jej poczucie odrębności od otoczenia, ciągłości „Ja” i wewnętrznej spójności. Taka tożsamość staje się dla danej osoby źródłem poczucia bezpieczeństwa.

Młodzież a zachowania ryzykowne

Młodzież podejmuje zachowania ryzykowne, takie jak używanie alkoholu, by w ten sposób osiągać ważne dla siebie cele, w tym konstruować tożsamość. Według niektórych autorów zachowania ryzykowne pełnią dwie zasadnicze funkcje. Pierwszą jest rozwój tożsamości i manifestowanie dorosłości, eksplorowanie, identyfikacja i różnicowanie czy radzenie sobie z rzeczywistością. Drugą zaś funkcją jest udział w społeczeństwie, rozumiany jako komunikacja międzyrówieśnicza, tworzenie więzi czy różnicowanie od rodziców i sprzeciw wobec nich.

Według innych, zachowania ryzykowne można podzielić na progresywne, które służą poradzeniu sobie z zadaniami rozwojowymi okresu dojrzewania, oraz regresywne, których motywacją są problemy, traumy i deficyty rozwojowe. Postępowanie zgodne z owymi regresywnymi motywami prowadzi do kształtowania się różnych rodzajów psychopatologii u młodych ludzi. Możliwym jest utworzenie klasyfikacji uwzględniającej funkcję zachowań ryzykownych (progresywne i regresywne) oraz nasilenie (mało i dużo). W ten sposób zachowania ryzykowne można podzielić na cztery grupy: eksploracyjne, kryzysowe, unikające i deficytowe. To ważny podział, który pozwala na wprowadzanie bardziej celowanych interwencji psychologiczno-pedagogicznych w przypadku obserwacji danych zachowań.

Używanie alkoholu przez młodych

Przeprowadzone analizy danych dotyczących picia alkoholu przez młodzież oraz zestawienie z teoriami uzależnień pozwalają na rozwojowe rozumienie sięgania po alkohol i tworzenia się tzw. tożsamości osoby uzależnionej. Możliwym jest przyjęcie punktu widzenia, który uznaje przyjęcie tożsamości osoby uzależnionej jako sposobu na poradzenie sobie z wcześniejszym niszczeniem tożsamości i sposobem obrony przed dalszą jej defragmentacją. Równocześnie taka tożsamość jest źródłem wtórnej traumatyzacji i utraty żywotności czy wewnętrznego bogactwa.

Przeprowadzanie działań profilaktywnych wobec młodzieży podejmującej zachowania ryzykowne powinno uwzględniać potrzeby i cele rozwojowe stojące za tymi zachowaniami i umożliwiać młodym ludziom realizowanie ich w bezpieczny sposób. Równocześnie zaobserwowanie znacznego nasilenia takich zachowań miało by pozwolić na przeprowadzenie diagnostyki i udzielenie specjalistycznej pomocy terapeutycznej.

Jankowiak B., Wojtynkiewicz E., Kształtowanie się tożsamości w okresie adolescencji a podejmowanie zachowań ryzykownych w obszarze używania alkoholu przez młodzież, Studia Edukacyjne nr48/2018.

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

Mężczyzna na szczycie góry z podniesionymi rękoma

„Piłem od podstawówki przez 25 lat. Teraz realizuję swoją misję najlepiej, jak potrafię!”

Realia szpitali i przychodni. Czyli o tym, ile kosztują nas uzależnienia…

Leczenie zaburzeń używania substancji wśród młodzieży – jak zwiększyć skuteczność? Wyniki badań

“Nigdy nie przyszłoby mi do głowy, że picie alkoholu może być problemem. Nie w tym świecie”

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.