ile mogę wypićNie istnieją jednoznaczne odpowiedzi na pytania: „ile mogę wypić?” lub „ile alkoholu to za dużo”? Nie można też wskazać „bezpiecznej” dawki alkoholu – każda, nawet najmniejsza powoduje zmiany w organizmie. Istnieje jednak szereg czynników, które determinują stężenie alkoholu we krwi oraz proces jego metabolizowania. Jak zatem pić alkohol, jeśli w ogóle po niego sięgamy, aby skutki picia były dla naszego organizmu jak najmniej odczuwalne?

Stężenie alkoholu we krwi

Kiedy pijemy alkohol, w pierwszej kolejności trafia on do żołądka, skąd zaczyna być wchłaniany do krwiobiegu. Jeżeli żołądek jest pusty, alkohol szybko przedostaje się do jelita cienkiego, które ma większą powierzchnię wchłaniania niż żołądek, co oznacza, że ​​alkohol szybciej dostaje się do krwi. Jeżeli zaś w żołądku znajduje się jedzenie, organizm koncentruje się na jego trawieniu, a alkohol z samego żołądka wydostanie się wolniej.

Następnie alkohol trafia do wątroby, gdzie jest metabolizowany, ale nie w całości – część trafia do krwioobiegu i z krwią jest transportowana do innych narządów, w tym mózgu.

Jak tłumaczy B. Woronowicz „szybkość wchłaniania zależy m. in. od tempa przesuwania się treści pokarmowych z żołądka do dwunastnicy i jelit, a także od zawartości tłuszczu w pożywieniu”. To właśnie jelita ze względu na swoją powierzchnię są miejscem, z którego najwięcej alkoholu przenika do krwi. Jednocześnie nie tam jest jego największe stężenie – ono występuje w ślinie, moczu, krwi, żółci i płynie mózgowo-rdzeniowym.

Czytaj  też: Jak alkohol wpływa na organizm?

Jakie czynniki wpływają na wchłanianie i metabolizowanie alkoholu?

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że proces metabolizowania alkoholu przebiega wolniej niż proces jego wchłaniania. Dopiero po około 1-1,5 godziny od chwili spożycia następuje maksymalne stężenie alkoholu w organizmie. Jakie czynniki przyspieszają czy też spowalniają ten proces?

  1. Płeć – ze względu na różnice w metabolizowaniu alkoholu kobiety zwykle mają wyższe stężenie alkoholu we krwi po spożyciu takiej samej ilości napojów alkoholowych co mężczyźni.
  2. Waga – spożycie takiej samej ilości alkoholu przez osoby o wyższej masie ciała sprawia, że stężenie alkoholu we krwi jest mniejsze niż w przypadku osób ważących mniej.
  3. Wiek – Młodsi ludzie mogą być mniej wrażliwi na niektóre działania alkoholu.
  4. Nawodnienie – Spożywanie alkoholu powoduje zwiększenie oddawania moczu, co prowadzi do utraty płynów. Jednocześnie podczas picia mogą się pojawiać również uderzenia gorąca i nadmierne pocenie się. Znacząca utrata płynów prowadzi do odwodnienia organizmu – ich uzupełnienie może pomóc szybciej „wypłukać” alkohol z organizmu i zminimalizować kaca.
  5. Ogólny stan zdrowia. Niektóre dolegliwości zdrowotne mogą wpływać na zdolność organizmu do metabolizowania alkoholu.

Należy zaznaczyć, że tempo metabolizowania alkoholu i poziom tolerancji alkoholu mogą być różne u poszczególnych osób, również ze względu na szereg innych czynników zewnętrznych i wewnętrznych, np.: rodzaj i moc spożywanego alkoholu, ilość spożytego alkoholu i tempo picia, przyjmowanie w tym samym czasie innych substancji (np. narkotyków) lub leków (zwłaszcza w przypadku długotrwałego ich stosowanie ze względu na choroby przewlekłe).

Ile mogę wypić i czy da się pić „bezpiecznie”?

Żadna ilość alkoholu nie jest bezpieczna dla organizmu. Jednak mając na uwadze pewne czynniki, możliwe jest zminimalizowanie szkodliwych skutków jego spożycia.

  1. Pamiętaj, aby nie pić na czczo. Jedzenie, które jest obecne w żołądku podczas picia może spowolnić przenikanie alkoholu do jelit i krwioobiegu, a tym samym opóźnić stan „upicia się”.
  2. Nawadniaj organizm. Spróbuj wypić szklankę wody między każdym napojem alkoholowym.
  3. Pij powoli. Spróbuj ograniczyć spożycie alkoholu do jednego drinka na godzinę.
  4. Ustal swoje granice. Zdecyduj, ile alkoholu spożyjesz np. podczas imprezy i nie dawaj się namowom innych, abyś pił więcej.

Przestrzeganie tych zasad pozwoli nie tylko kontrolować ciało i umysł w trakcie spożywania alkoholu, ale zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia kaca.

Co to jest kac?

Kac to efekt oczyszczenia organizmu po odstawieniu alkoholu. Im więcej go wypijemy, tym bardziej dotkliwe mogą być objawy odstawienne. Przebieg kaca zależy jednak od konkretnej osoby i ww. czynników, które spowalniają metabolizowanie alkoholu, a więc m.in. wieku, wagi, poziomu nawodnienia organizmu czy ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia.

Zmęczenie, kłopoty ze snem, niski poziom cukru we krwi czy zbyt wysoka zawartość aldehydu octowego po spożyciu alkoholu – substancji chemicznej powstającej w pierwszej fazie trawienia alkoholu – mogą tylko pogarszać samopoczucie „następnego dnia” po piciu.

Kto powinien unikać alkoholu?

Istnieją także grupy osób, które powinny całkowicie zrezygnować ze spożywania alkoholu. Są to:.

  1. osoby poniżej legalnego wieku picia, a więc 18. roku życia;
  2. kobiety w ciąży;
  3. osoby uzależnione od alkoholu, które są w trakcie leczenia;
  4. osoby, które planują prowadzić samochód, obsługiwać maszyny lub uczestniczyć w innej działalności wymagającej koordynacji i czujności;
  5. osoby przyjmujące leki, których połączenie z alkoholem może mieć zgubny wpływ dla zdrowia;
  6. osoby z chorobą podstawową, na którą alkohol może mieć negatywny wpływ.

Źródła:

https://www.healthline.com/health/how-much-does-it-take-to-get-drunk#tipsy-feelings

Bohdan Woronowicz: „Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu,” Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 2003

https://www.parpa.pl/index.php/szkody-zdrowotne-i-uzaleznienie/dzialanie-alkoholu-na-organizm

Fot. Michael Discenza, Unsplash.com

Skomentuj

Skip to content