Skip to main content
Zaburzenia używania substancji u rodziców a wyniki szkolne dzieci
10 sierpnia 2022

Zaburzenia używania substancji u rodziców a wyniki szkolne dzieciJak doświadczenie traumy w dzieciństwie wpływa na sukcesy szkolne dzieci i ich osiągnięcia edukacyjne? Duńscy badacze postawili hipotezę, że dzieci pochodzące z rodzin, w których rodzic(e) doświadcza zaburzeń spowodowanych używaniem substancji psychoaktywnych osiągają gorsze wyniki w nauce i są mniej skłonne do kontynuowania nauki.

Celem duńskiego badania było porównanie ocen po ukończeniu obowiązkowej edukacji szkolnej i dalszej nauki wśród młodych dorosłych z różnych typów rodzin z doświadczeniem zaburzeń spowodowanych używaniem substancji psychoaktywnych przez rodziców (PSUD – parental substance use disorder) oraz innymi problemami rodzinnymi. W badaniu wzięło udział 6784 młodych dorosłych (w wieku 15–25 lat).

Przebieg badania

W analizach wykorzystano dane z dwóch badań, które zostały przeprowadzone przez Centrum Badań nad Alkoholem i Narkotykami w 2014 i 2015 roku. Dzięki połączeniu tych przekrojowych zbiorów danych z danymi rejestrowymi zarówno młodych dorosłych, jak i ich rodziców, możliwe było badanie wyników szkolnych i problemów rodzinnych, od narodzin młodych dorosłych do okresu dojrzewania.

W badaniach wzięto pod uwagę:

  1. Zaburzenia spowodowane używania substancji psychoaktywnych przez rodziców (PSUD)

Na podstawie przeprowadzony ankiet uznano, że PSUD dotyczyło 1145 (16,9%) młodych dorosłych.

  1. Długotrwałe bezrobocie rodziców

Bezrobocie długotrwałe zostało zdefiniowane jako 3 kolejne lata lub więcej otrzymywania świadczeń społecznych (w tym zasiłek dla bezrobotnych i wcześniejsza emerytura, ale nie państwowe wsparcie edukacyjne lub urlop rodzicielski).

  1. Niezamieszkiwanie z obojgiem rodziców przez co najmniej rok
  2. Przewlekłą, poważną chorobę fizyczną rodzica
  3. Problemy ze zdrowiem psychicznym rodziców
  4. Przestępczość rodziców

Wykluczono zarzuty i wyroki skazujące związane z wykroczeniami drogowymi. Jazda pod wpływem substancji psychoaktywnych została uwzględniona jako wskaźnik PSUD.

Wyniki badań

Ankietowanych sklasyfikowano wg czterech kryteriów:

  1. Rodziny z niskim poziomem traumatycznych doświadczeń z dzieciństwa (ACE, adverse childhood experiences),
  2. Rodziny z doświadczeniem PSUD,
  3. Rodziny z doświadczeniem bezrobocia,
  4. Rodziny z wysokim poziomem ACE.

Młodzież z „rodzin z doświadczeniem PSUD” i „rodziny z wysokim poziomem ACE” znacznie częściej nie uczestniczyła w dalszej, nieobowiązkowej edukacji w porównaniu z „rodzinami z niskim poziomem ACE”.

Najwyższą średnią ocen szkolnych osiągały osoby, zarówno mężczyźni, jak i kobiety, pochodzące z „rodzin o niskim poziomie ACE”. Osoby młode z „rodzin z wysokim poziomem ACE” osiągały najniższą średnią ocen, natomiast osoby z „rodzin z doświadczeniem PSUD” miały prawie taką samą średnią ocen, jak młodzież z „rodzin z doświadczeniem bezrobocia”. Kobiety miały istotnie wyższą średnią ocen w porównaniu z mężczyznami (niezależnie od kryterium, do jakiej zaklasyfikowano rodzinę pochodzenia), z wyjątkiem tych pań, które wychowywały się w „rodzinach z wysokim poziomem ACE”. Wśród mężczyzn, najniższą średnią ocen odnotowano wśród osób z „rodzin z wysokim poziomem ACE” i „rodzin z doświadczeniem PSUD”.

Spośród 6784 młodych ludzi jedynie 420 (6,2%) nie zostało objętych żadnym programem edukacyjnym po ukończeniu szkoły. Większe prawdopodobieństwo niekontynuowania edukacji po zrealizowaniu obowiązku szkolnego zaobserwowano w przypadku młodych ludzi z „rodzin z doświadczeniem PSUD” i „rodzin z wysokim poziomem ACE”, w szczególności wśród kobiet.

Wnioski

Wyniki niniejszego badania są zgodne z wcześniejszymi badaniami wskazującymi, że doświadczanie traumy w dzieciństwie wiąże się z osiąganiem gorszych wyników w nauce. Zgodnie z postawioną hipotezą, PSUD i inne traumatyczne doświadczenia rodzinne wywierają wpływ na wyniki szkolne młodych ludzi i zmniejszają szanse na kontynuowanie nauki po ukończeniu obowiązku szkolnego.

Źródło:
The impact of parental substance use disorder and other family-related problems on school related outcomes„, 2022

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

Wakacyjne grupy interpersonalne dla młodzieży

Grupy samopomocy – Wspólnota Anonimowych Seksoholików

Grupa ludzi trzymających się za ręce

Bliskie „mijania” i „spotkania” – zajęcia grupowe dla młodych dorosłych

Młodzież podczas warsztatów

Nabór do programu „Parasol” – nieodpłatne warsztaty dla młodzieży i rodziców

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.