
Niedawne badania ujawniły niepokojące skutki zaburzeń używania technologii na mózgi młodych osób, co może prowadzić do wzmożonych zachowań uzależniających i negatywnych skutków dla zdrowia psychicznego.
Zmiany w mózgu a tendencje uzależniające
Badanie opublikowane w czasopiśmie PLOS Mental Health wykorzystało rezonansowe badanie magnetyczne (fMRI), aby zbadać aktywność mózgu nastolatków zdiagnozowanych z uzależnieniem od Internetu w latach 2013-2023. Przeanalizowano dane 237 osób w wieku od 10 do 19 lat.
Badacze odkryli istotne zmiany w sieciach neuronalnych w mózgach badanych osób. Zaobserwowano zwiększoną aktywność w niektórych obszarach mózgu podczas okresów odpoczynku. Z kolei obszary odpowiedzialne za funkcje wykonawcze, takie jak podejmowanie decyzji i pamięć, wykazywały zmniejszoną aktywność. Zauważono także u tych osób trudności w utrzymywaniu relacji interpersonalnych, zaburzenia snu i nawyków żywieniowych.
Najbardziej podatna grupa społeczna
Główny autor badania, Max Chang, podkreślił podatność mózgów nastolatków na uzależnienie od Internetu w kluczowych fazach rozwojowych.
„Wiek nastoletni jest kluczowym etapem rozwoju, podczas którego ludzie przechodzą znaczące zmiany w biologii, poznawaniu i osobowości. W rezultacie mózg jest szczególnie podatny na związane z uzależnieniem od Internetu impulsy, takie jak nadmierne korzystanie z Internetu, pragnienie używania myszy lub klawiatury oraz konsumowanie mediów. Wyniki naszego badania pokazują, że może to prowadzić do potencjalnie negatywnych zmian w zachowaniu i rozwoju, które mogą wpływać na życie nastolatków. Na przykład mogą mieć trudności w utrzymywaniu relacji i aktywności społecznych, kłamać o aktywności online oraz doświadczać nieregularnych posiłków i zaburzeń snu.”
Zasugerował, że wczesne wykrycie i interwencja mogą zmniejszyć negatywne skutki. Proponowane interwencje obejmują ukierunkowane terapie skupiające się na dotkniętych obszarach mózgu, psychoterapię i terapię rodziną. Chang podkreślił również znaczenie edukacji rodziców w zarządzaniu czasem ekranowym i w rozpoznawaniu wczesnych objawów uzależnienia.
„Co ważne, edukacja rodziców na temat uzależnienia od Internetu jest kolejną możliwą drogą zapobiegania z punktu widzenia zdrowia publicznego. Rodzice świadomi wczesnych objawów i początku uzależnienia będą efektywniej zarządzać czasem przed ekranem i minimalizować czynniki ryzyka związane z uzależnieniem.” – dodał.
Jedna ze współautorek badania, Irene Lee, podkreśliła zalety Internetu, jednocześnie ostrzegając przed nadmiernym korzystaniem, które wpływa na codzienne życie. Lee zaleca wprowadzenie rozsądnych limitów czasowych oraz edukację młodych ludzi na temat konsekwencji psychologicznych i społecznych długotrwałego przebywania online.
Wnioski z badania
Choć Internet oferuje wiele korzyści, jego nadmierne używanie może prowadzić do istotnych zmian neurologicznych i behawioralnych u nastolatków. Wyniki badania podkreślają potrzebę zrównoważonego podejścia do korzystania z Internetu oraz proaktywnych działań w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów uzależnienia. Poprzez podnoszenie świadomości i stosowanie ukierunkowanych interwencji, klinicyści i rodziny mogą skutecznie zarządzać i zapobiegać uzależnieniu od Internetu wśród młodych ludzi.
Badanie to podkreśla również potrzebę dalszych badań i inicjatyw zdrowia publicznego mających na celu rozwiązanie rosnącego problemu uzależnienia od Internetu wśród nastolatków.
Źródło:
Internet addiction alters brain chemistry in young people, study finds, 2024
Mogą Cię zainteresować:

Dodaj komentarz