Przejdź do treści głównej
Matka z dzieckiem przed laptopem
21 grudnia 2024

Niedawne badania ujawniły niepokojące skutki zaburzeń używania technologii na mózgi młodych osób, co może prowadzić do wzmożonych zachowań uzależniających i negatywnych skutków dla zdrowia psychicznego.

Zmiany w mózgu a tendencje uzależniające

Badanie opublikowane w czasopiśmie PLOS Mental Health wykorzystało rezonansowe badanie magnetyczne (fMRI), aby zbadać aktywność mózgu nastolatków zdiagnozowanych z uzależnieniem od Internetu w latach 2013-2023. Przeanalizowano dane 237 osób w wieku od 10 do 19 lat.

Badacze odkryli istotne zmiany w sieciach neuronalnych w mózgach badanych osób. Zaobserwowano zwiększoną aktywność w niektórych obszarach mózgu podczas okresów odpoczynku. Z kolei obszary odpowiedzialne za funkcje wykonawcze, takie jak podejmowanie decyzji i pamięć, wykazywały zmniejszoną aktywność. Zauważono także u tych osób trudności w utrzymywaniu relacji interpersonalnych, zaburzenia snu i nawyków żywieniowych.

Najbardziej podatna grupa społeczna

Główny autor badania, Max Chang, podkreślił podatność mózgów nastolatków na uzależnienie od Internetu w kluczowych fazach rozwojowych.

„Wiek nastoletni jest kluczowym etapem rozwoju, podczas którego ludzie przechodzą znaczące zmiany w biologii, poznawaniu i osobowości. W rezultacie mózg jest szczególnie podatny na związane z uzależnieniem od Internetu impulsy, takie jak nadmierne korzystanie z Internetu, pragnienie używania myszy lub klawiatury oraz konsumowanie mediów. Wyniki naszego badania pokazują, że może to prowadzić do potencjalnie negatywnych zmian w zachowaniu i rozwoju, które mogą wpływać na życie nastolatków. Na przykład mogą mieć trudności w utrzymywaniu relacji i aktywności społecznych, kłamać o aktywności online oraz doświadczać nieregularnych posiłków i zaburzeń snu.”

Zasugerował, że wczesne wykrycie i interwencja mogą zmniejszyć negatywne skutki. Proponowane interwencje obejmują ukierunkowane terapie skupiające się na dotkniętych obszarach mózgu, psychoterapię i terapię rodziną. Chang podkreślił również znaczenie edukacji rodziców w zarządzaniu czasem ekranowym i w rozpoznawaniu wczesnych objawów uzależnienia.

„Co ważne, edukacja rodziców na temat uzależnienia od Internetu jest kolejną możliwą drogą zapobiegania z punktu widzenia zdrowia publicznego. Rodzice świadomi wczesnych objawów i początku uzależnienia będą efektywniej zarządzać czasem przed ekranem i minimalizować czynniki ryzyka związane z uzależnieniem.” – dodał.

Jedna ze współautorek badania, Irene Lee, podkreśliła zalety Internetu, jednocześnie ostrzegając przed nadmiernym korzystaniem, które wpływa na codzienne życie. Lee zaleca wprowadzenie rozsądnych limitów czasowych oraz edukację młodych ludzi na temat konsekwencji psychologicznych i społecznych długotrwałego przebywania online.

Wnioski z badania

Choć Internet oferuje wiele korzyści, jego nadmierne używanie może prowadzić do istotnych zmian neurologicznych i behawioralnych u nastolatków. Wyniki badania podkreślają potrzebę zrównoważonego podejścia do korzystania z Internetu oraz proaktywnych działań w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów uzależnienia. Poprzez podnoszenie świadomości i stosowanie ukierunkowanych interwencji, klinicyści i rodziny mogą skutecznie zarządzać i zapobiegać uzależnieniu od Internetu wśród młodych ludzi.

Badanie to podkreśla również potrzebę dalszych badań i inicjatyw zdrowia publicznego mających na celu rozwiązanie rosnącego problemu uzależnienia od Internetu wśród nastolatków.

Źródło:

Internet addiction alters brain chemistry in young people, study finds, 2024

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

Nastolatek siedzi na sofie obok mamy, która go pociesza, terapia

Jak pomóc dziecku z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych? cz. 2

Kłótnia mamy z córką przy biurku

Jak sprawdzić, czy dziecko używa substancji? Ekspert: Testy mogą pomóc, ale nie skupiajmy się tylko na nich

rodzice tworzą dach z rąk nad dziećmi, ochrona, rodzina

Co robić, by dzieci nie sięgały po substancje psychoaktywne? Poradnik dla rodziców

smutna dziewczyna leży na stole i liczy kolorowe tabletki, uzależnienie

Jak pomóc dziecku z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych? cz. 1

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.