Przejdź do treści głównej
Rodzina na sofie z telefonami w rękach
14 grudnia 2024

Żyjemy w dynamicznie cyfryzującym się świecie, gdzie rozwój technologii przynosi zarówno korzyści, jak i zagrożenia, zwłaszcza dla młodych. Wraz ze zmieniającym się sposobem korzystania z sieci, tradycyjne metody oceny i zapobiegania negatywnym efektom cyfryzacji stają się przestarzałe.

Badania wskazują na brak skutecznych narzędzi do mierzenia i redukowania problemu e-uzależnienia, z którym zmaga się nawet 30% młodych użytkowników. Równocześnie, brakuje specjalistów gotowych do pomocy w zakresie nadużywania nowych technologii, a dostęp do terapii jest ograniczony i kosztowny. W obliczu wszechobecności cyfrowych technologii, niezbędne jest opracowanie nowych, efektywnych i niedrogich metod zapobiegania e-uzależnieniom już na wczesnym etapie, z naciskiem na uniwersalną profilaktykę. Projekt ma na celu zwiększenie możliwości zapobiegania niekonstruktywnemu użytkowaniu mediów elektronicznych przez uczniów szkół podstawowych oraz wspieranie badań naukowych w dziedzinie e-uzależnień, poprzez zbieranie danych na szeroką skalę.

Założenia projektu badawczego

Projekt był podzielony na trzy kluczowe etapy, mające na celu realizację czterech głównych założeń teoretycznych:

  1. Zbadanie, jak często dzieci w wieku 7-14 lat nadużywają mediów elektronicznych, bazując na ich własnych opiniach oraz obserwacjach rodziców/opiekunów.
  2. Określenie czynników ryzyka e-uzależnienia wśród uczniów, uwzględniając indywidualne i rodzinne aspekty.
  3. Opracowanie dwóch strategii interwencyjnych mających zmniejszyć nadużywanie mediów elektronicznych przez uczniów:

Cele praktyczne projektu obejmowały:

  1. Dostarczenie danych o związku między różnymi czynnikami ryzyka e-uzależnienia, analizując bezpośrednie i pośrednie powiązania między cechami dzieci i ich środowiska rodzinno-szkolnego.
  2. Rozwinięcie działań profilaktycznych w szkołach podstawowych, oferując materiały edukacyjne do wykorzystania w kształtowaniu świadomości i prewencji e-uzależnień.
  3. Udostępnienie danych potwierdzających skuteczność obu metod profilaktyki e-uzależnień i zaleceń na rzecz tworzenia skutecznych programów profilaktycznych, odpowiadających na potrzeby cyfryzującego się społeczeństwa.

Wnioski z badania

Telefon komórkowy okazał się najpopularniejszym urządzeniem wśród uczniów szkół podstawowych, z dużą częścią dzieci korzystającą z niego codziennie (95,4% dzieci, w tym 86,3% codziennie, a 41,6% ponad 2 godziny dziennie). Najczęściej używali oni e-mediów do oglądania filmów, kontaktowania się ze znajomymi i szukania informacji edukacyjnych. Zauważono różnice w preferencjach między chłopcami a dziewczętami. Chłopcy częściej grali w gry komputerowe, a 11,5% wszystkich uczniów grało codziennie. Wśród dziewcząt popularniejsze były powody społeczne i edukacyjne.

Analiza wykazała, że około jedna czwarta uczniów znajduje się w grupie podwyższonego ryzyka e-uzależnienia. W grupie tej znalazło się 23,3% uczniów i 17,1% uczennic. Łącznie 28,4% uczniów cechowało się wysoką skłonnością do nadużywania technologii cyfrowych, a 7,2% wykazywało wysoko nasilone oznaki uzależnienia od e-mediów. Większość wskaźników była istotnie wyższa u chłopców.

Badacze zauważyli różnice w postrzeganiu problemu między dziećmi a ich rodzicami. Rodzice często niedoszacowywali ryzyka i większe znaczenie przypisywali dostrzeganym u dziecka przejawom depresji, lęku i niższej zdolności do samoregulacji emocjonalnej. Ponadto, bezpośrednio łączyli nadużywanie technologii przez dziecko z jakością więzi między nimi oraz samą skłonnością rodzica do nadużywania e-mediów. Uczniowie z kolei zdecydowanie wyraźniej wiązali ryzyko e-uzależnienia z wyższym nasileniem własnej złości oraz brakiem poczucia skuteczności i efektywności w działaniu.

Kluczowym czynnikiem wpływającym na ryzyko e-uzależnienia okazał się bezpieczny styl przywiązania między dzieckiem a rodzicem. Wyniki sygnalizują, że pierwszym krokiem w skutecznej ochronie dzieci i młodzieży przed niekonstruktywnym użytkowaniem nowych technologii powinny być oddziaływania psychoedukacyjne kierowane do ich rodziców i prowadzące do wzrostu świadomości zagrożenia oraz redukcji przejawów nadużywania e-mediów przez dorosłych.

Działania skierowane do rodziców

Wnioski wskazują na potrzebę psychoedukacji rodziców jako pierwszego kroku w zapobieganiu e-uzależnieniu, podkreślając znaczenie modelowania zachowań przez rodziców. Z kolei w pracy z dzieckiem kluczowe jest wzmacnianie umiejętność radzenia sobie ze złością i lękiem, poczucia własnej skuteczności i efektywności w działaniu, jakość relacji rówieśniczych i kompetencji społecznych, a także poprawa jakości snu. Treści bezpośrednio powiązane ze zmianą zachowania problemowego mogą obejmować wzrost świadomości zagrożenia i wpływu różnych e-mediów na zdrowie człowieka, rozpoznawanie własnych zachowań niekonstruktywnych, stymulację alternatywnych wzorców użytkowania e-mediów i wzrost zasobów indywidualnych i rodzinnych, stanowiących czynniki chroniące przed ryzykiem rozwoju e-uzależnienia.

Profilaktyka powinna uwzględniać także rozwój zainteresowań dzieci poza ekranem, szczególnie tych związanych z aktywnością fizyczną i interakcjami społecznymi. Ważne jest również dostosowanie działań prewencyjnych do płci ucznia.

Źródło:

Nadużywanie mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież: badanie rozpowszechnienia problemu, jego determinantów i nowej interwencji profilaktycznej redukującej skalę problemu, 2024

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

starsza kobieta smutna trzyma smartfon i zakupy

“Kiedy osoba starsza doświadcza trudnych emocji, sięga po smartfon”

Kobieta siedzi w pustym ciemnym pokoju na przeciwko okna

“Dopaminowy detoks”. Moda, konieczność czy kłamstwo?

młoda kobieta siedzi na podłodze i pracuje , rozsypane papiery i komputer

Pasja do pracy czy uzależnienie? Granica, która potrafi zniknąć

młodzi ludzie, przytulenie, miłość

Pokolenie Z a uzależnienia behawioralne. “Nieużywanie pornografii bywa dla młodych ludzi powodem do wstydu”

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.