Przejdź do treści głównej
smutna dziewczynka patrzy w telefon
5 listopada 2024

Internet stał się integralną częścią życia młodych ludzi w Polsce, oferując szeroki dostęp do treści i narzędzi komunikacji. Według danych Eurostatu z roku 2021, 92% polskich gospodarstw domowych miało dostęp do internetu, co odpowiada średniej europejskiej. W rodzinach z dziećmi do 15. roku życia, poziom dostępu do internetu wyniósł aż 99,5%. To oznacza, że internet stał się dostępny dla młodych ludzi ze wszystkich klas społecznych.

Dodatkowo, internet w Polsce jest wysokiej jakości, ponieważ 99% Polaków korzysta z łącza szerokopasmowego. Statystyki Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) potwierdzają, że młodzi ludzie są grupą najintensywniej korzystającą z internetu. Mają stosunkowo wysokie kompetencje cyfrowe w porównaniu do starszych grup.

Internet dostępny dla wszystkich

W ostatniej dekadzie znacznie wzrosła dostępność internetu mobilnego, głównie dzięki smartfonom. W 2019 roku 93% najmłodszej grupy wiekowej (16–24 lat) korzystało z internetu mobilnego. To stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 2012 roku.

Nastolatki spędzają znaczną ilość czasu online, zgodnie z badaniami. Średnio spędzają w sieci około 4 godzin i 50 minut w dni powszednie. W weekendy: 6 godzin i 10 minut . Istotnym trendem jest wzrost czasu spędzanego w sieci od 2014 roku.

  1. 72% nastolatków codziennie lub prawie codziennie ogląda filmy online, głównie na YouTube
  2. 96% nastolatków korzysta co najmniej raz dziennie z serwisów społecznościowych, z Facebookiem, Instagramem i TikTokiem na czele.
  3. Gry online stały się popularną formą rozrywki dla młodych ludzi. 29% gra codziennie lub prawie codziennie, a 48% przynajmniej raz w tygodniu. Warto zaznaczyć, że różnice w popularności gier online występują między dziewczynami a chłopcami.

Mimo wielu korzyści wynikających z korzystania z internetu, takie jak dostęp do wiedzy, rozrywki i komunikacji, istnieją również potencjalne zagrożenia związane z nadmiernym i problemowym korzystaniem z sieci. Dlatego ważne jest, aby rodzice, nauczyciele i opiekunowie byli świadomi tych trendów. Angażowali się w edukację młodych ludzi w zakresie zdrowego i odpowiedzialnego korzystania z internetu.

Nadużywanie i inne zagrożenia

Definicja nadużywania lub uzależnienia od internetu pozostaje przedmiotem kontrowersji i braku jednomyślności wśród naukowców. W literaturze naukowej często używa się ogólniejszego terminu „problemowe używanie internetu” (PUI), który jest uważany za neutralny i mniej stygmatyzujący. Szczególnie w kontekście młodych ludzi, u których problemy te mogą mieć charakter przejściowy.

Mierzenie problemowego używania internetu jest trudne,. Nie można go jednoznacznie zdefiniować ani ocenić tylko na podstawie czasu spędzonego w sieci. W celu oceny PUI, stosuje się specjalnie opracowane testy psychologiczne. Zawierają one pytania dotyczące różnych objawów nadużywania internetu: zaniedbywanie obowiązków szkolnych czy rodzinnych, symptomy odstawienia, nadmierny czas spędzany online, czy powracające myśli o internecie.

W badaniach przeprowadzonych w Polsce w 2012 roku z wykorzystaniem testu Internet Addiction Test (IAT), 1,3% uczniów miało objawy uzależnienia od internetu, a 12% znalazło się w grupie ryzyka. W 2018 roku podobne badania wykazały, że 0,5% badanych miało nasilone objawy uzależnienia, a 11,4% znalazło się w grupie ryzyka. Wyniki te były zbliżone między chłopcami a dziewczynkami.

W najnowszym badaniu „Nastolatki 3.0” z 2020 roku stwierdzono, że wysoki poziom problemowego używania internetu dotyczy jednej trzeciej polskich nastolatków, a bardzo wysokie – 3,2%. Obserwowano niewielki wzrost w porównaniu z rokiem 2018. Co istotne, wielu młodych ludzi zdaje sobie sprawę z problemu. 64% zgodziło się ze stwierdzeniem, że powinni korzystać mniej z smartfona. 50% przyznało, że korzystają z urządzeń ekranowych dłużej, niż planowali.

W badaniach przeprowadzonych w 2018 roku stwierdzono różne objawy PUI u nastolatków. Chodzi m.in. o: korzystanie z internetu mimo braku potrzeby, odczuwanie nudy podczas braku dostępu do internetu, zaniedbywanie relacji z rodziną i przyjaciółmi, próby bezskutecznego ograniczenia czasu spędzanego online, zaniedbywanie podstawowych potrzeb, takich jak jedzenie i sen, oraz konflikty z rodziną i przyjaciółmi.

Źródło: “Dzieci się liczą 2022”, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

Matka i córka uśmiechnięte przed laptopem

„Walka o rzeczywistość” – Historia Anny i jej córki uzależnionej od TikToka

mały chłopiec gra na komputerze w ciemnym pokoju

„Moje dziecko nie umiało jeszcze pisać i czytać, a już nadużywało gier”

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.