
Uzależnienie od gier online jest zdefiniowane przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne jako stałe i długotrwałe korzystanie z internetu w celu grania w gry wideo, często z udziałem innych graczy, co prowadzi do upośledzenia wielu aspektów życia danej osoby, takich jak relacje osobiste, praca i/lub edukacja. Charakterystyczną cechą uzależnienia zaniedbywanie wszystkiego w swoim życiu, co prowadzi do problemów społecznych i/lub psychologicznych.
Uzależnienie od gier – definicja
Badania wykazały różne zmienne, które związane są z uzależnieniem od gier, w tym ADHD, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, lęk, depresja, lęk społeczny, niskim poczuciem własnej wartości, kompetencjami interpersonalnymi, problemami w relacjach i środowiskiem rodzinnym. Braku umiejętności społecznych, izolacji społecznej, postrzeganego stresu, tendencji samobójczych i agresywnych zachowań również stwierdzono u osób uzależnionych od gier. Mimo że gry online zaspokajają różne potrzeby jednostek, gdy stają się uzależnieniem, mają negatywny wpływ na zdrowie psychiczne, zwłaszcza młodzieży.
Pomimo wielu badań nad uzależnieniem od gier online wśród młodzieży, istnieje niewiele badań nad związkiem między podstawowymi potrzebami psychologicznymi a uzależnieniem od gier online. W niniejszym badaniu zakłada się, że podstawowe potrzeby psychologiczne mogą przewidywać uzależnienie od gier. Brak ich zaspokojenia skłania jednostki do nieadaptacyjnych reakcji behawioralnych, czyli uzależnienia od gier online. Niewiele badań zajmuje się również związkiem między poczuciem odpowiedzialności, sensem życia a uzależnieniem od gier online. Badanie to analizuje również rolę pośredniczącą odpowiedzialności i sensu życia w związku między podstawowymi potrzebami psychologicznymi a uzależnieniem od gier online.
Podstawowe potrzeby psychologiczne i uzależnienie od gier online
Teoria samostanowienia jest ugruntowaną teorią motywacyjną, która obejmuje szereg mini-teorii. Jedną z tych mini-teorii jest Teoria Podstawowych Potrzeb Psychologicznych (BPNT), która twierdzi, że zaspokojenie podstawowych potrzeb psychologicznych wiąże się z lepszym zdrowiem i większym poczuciem dobrostanu psychicznego. Podstawowe potrzeby psychologiczne to wymagania dotyczące rozwoju psychicznego, integralności i dobrostanu psychicznego. W przeciwieństwie do często frustrującego świata rzeczywistego, gry wideo są zaprojektowane tak, aby zaspokajały trzy podstawowe potrzeby psychologiczne, tj. autonomię, kompetencję i związek. Zaspokojenie tych potrzeb może wyjaśnić znaczną część różnicy w przyjemności z gry. Gry online mogą zaspokajać potrzebę związku, dając graczom możliwość nawiązywania relacji społecznych z postaciami rzeczywistymi lub fikcyjnymi, potrzebę autonomii, umożliwiając zarządzanie i kontrolę w grze, oraz potrzebę kompetencji, sprawiając, że gracze czują się kompetentni w trudnych grach.
Osoby uzależnione od gier potrzebują nowości, socjalizacji, rywalizacji i/lub rozrywki. Badania wykazały, że uzależnienie od gier jest związane z podstawowymi potrzebami takimi jak sukces, niezależność, zabawa i szacunek. Coraz większe zapotrzebowanie na granie w gry wideo pokazuje, że młodzież próbuje zaspokoić niektóre ze swoich podstawowych potrzeb psychicznych poprzez internet. Badania wykazały, że młodzież, które nie zaspokoiła swoich podstawowych potrzeb psychicznych i ma niskie wsparcie społeczne, ma wysoki poziom uzależnienia od gier. W tym kontekście niektóre badania sugerują, że gry online są narzędziami do zaspokajania podstawowych potrzeb psychicznych. Jednakże badania wykazują, że niski poziom zaspokojenia podstawowych potrzeb w rzeczywistości może być zrekompensowany wysokim zaspokojeniem podczas grania w gry online, co prowadzi do uzależnienia u małej mniejszości.
Uzależnienie od gier online a sens życia
Pojęcie sensu życia jest tematem długotrwałej debaty. Istnieje wiele różnych definicji sensu życia, co sprawia, że stworzenie jednej standardowej definicji jest trudne. Jednak badania wykazują, że sens życia jest związany z większym poczuciem szczęścia, zadowolenia z życia i korzystnym wpływem na zdrowie psychiczne. U młodzieży obecność sensu życia może chronić przed problemami, takimi jak nadużywanie substancji i zaburzenia odżywiania. W okresie dorastania, kiedy młodzież szuka tożsamości i podejmuje ważne decyzje, istnienie sensu życia może być kluczowe dla udanego rozwoju tożsamości. Jednak nadmierne granie w gry online może utrudnić to poszukiwanie tożsamości i prowadzić do uzależnienia od gier. Badania sugerują, że im uzależnienie od gier jest niższe wśród młodzieży, tym wyższy poziom sensu życia.
Uzależnienie od gier online a odpowiedzialność
Jedną z charakterystycznych cech uzależnienia od gier online jest to, że osoby uzależnione tracą czas na granie zamiast wykonywać codzienne obowiązki. Osoby uzależnione od gier online często kontynuują granie pomimo świadomości problemów psychospołecznych. Pojęcie odpowiedzialności obejmuje elementy takie jak odpowiedzialność za swoje działania i decyzje oraz pełnienie oczekiwań wynikających z umów społecznych. Brak odpowiedzialności może prowadzić do agresji, kłamstw i unikania odpowiedzialności, podczas gdy wysoki poziom odpowiedzialności może prowadzić do perfekcjonizmu i problemów takich jak lęk, depresja i zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. Osoby uzależnione od gier online często nie wykonują swoich ważnych obowiązków i zaniedbują życie codzienne na rzecz gier, co jest postrzegane jako brak odpowiedzialności.
Wnioski z powyższego badania wskazują, że podstawowe potrzeby psychologiczne, poczucie sensu życia i odpowiedzialność odgrywają istotną rolę w rozwoju uzależnienia od gier online. Zrozumienie tych zależności może pomóc w opracowaniu strategii zapobiegania i leczenia uzależnienia od gier wśród młodzieży.
Mogą Cię zainteresować:

Dodaj komentarz