
Najnowsze technologie są codziennością młodzieży, a badacze podejrzewają, że z czasem szkodliwe skutki korzystania z ekranów będą coraz bardziej zauważalne. Zespół z Indii stworzył wzorzec problematycznego korzystania ze smartfonów i sprawdził, jakiej grupy uczniów może dotyczyć to zjawisko.
Środowiska naukowe nie mają wątpliwości, że szkodliwe skutki niewłaściwego korzystania z
urządzeń elektronicznych i mediów społecznościowych będą z każdym rokiem dotyczyć
większej liczby ludzi, w tym dzieci, które od najmłodszych lat korzystają z urządzeń (a
niestety bardzo często nie towarzyszy temu właściwa edukacja). Już teraz problematyczne
korzystanie z Internetu lub uzależnienie od Internetu są powodami coraz liczniejszych wizyt
w gabinetach specjalistycznych.
„Udowodniono, że problematyczne korzystanie z Facebooka stanowi poważny problem
zdrowia psychicznego. Problematyczne korzystanie ze smartfonów i mediów
społecznościowych to pojawiające się problemy ze zdrowiem psychicznym, które należy
ocenić, aby zrozumieć ich rozpowszechnienie i powiązane czynniki, zwłaszcza w grupie
wiekowej nastolatków, ponieważ szybko przyjmują one nowsze technologie i są bardziej
narażone na ich szkodliwe skutki” – wskazują badacze z Indii w publikacji “Pattern of
smartphone use, prevalence and correlates of problematic use of smartphone and social media
among school going adolescents”.
Zespół w swoim badaniu ocenia, jak często problem nadmiernego korzystania ze smartfonów występuje wśród młodzieży. W tym celu przeanalizowano 320 odpowiedzi (180 mężczyzn i 140 kobiet) uczniów i
uczennic klas ósmych, dziewiątych i dziesiątych z angielskiej szkoły średniej w Anand w
stanie Gujarat. Dane zebrano za pomocą anonimowej ankiety w języku angielskim. Około 8
proc. badanych korzystało ze smartfona dłużej niż cztery godziny dziennie. Częstość
problematycznego korzystania ze smartfona wyniosła 12,5 proc., a problematycznego
korzystania z mediów społecznościowych – 11,9 proc.
“Stwierdzono, że problematyczne korzystanie ze smartfona jest powiązane z korzystaniem ze
smartfona przez ponad cztery godziny dziennie i problematycznym korzystaniem z mediów
społecznościowych, co z kolei ma związek z korzystaniem z Facebooka częściej niż sześć
razy dziennie i częstotliwością postów na Instagramie” – tłumaczą badacze. Dodają, że
metaanaliza 41 światowych badań dotyczących problematycznego używania smartfonów
przez dzieci i młodzież wykazała częstość występowania na poziomie 23,3 proc. (w tym
badaniu częstość problemowego używania smartfonów, czyli 12,5 proc., mieści się w pobliżu
dolnego zakresu ogólnoświatowego wskaźnika, jednak dane zbierane były w bardzo
ograniczonym środowisku).
Badacze podkreślają, że należy pilnie opracować politykę redukcji szkód, która będzie
uwzględniać problematyczne korzystanie ze smartfonów. Około 80,6 proc. uczestników
indyjskiego badania zgodziło się, że zajęcia dotyczące higieny cyfrowej i sesje uświadamiające, jak odpowiedzialnie korzystać z urządzeń powinny odbywać się w szkołach.
Tym bardziej że wniosek jest niepokojący: mniej więcej jeden na dziesięciu nastolatków uczęszczających do szkoły może mieć problemy z korzystaniem ze smartfonów i mediów społecznościowych. “Istnieje potrzeba powtórzenia ustaleń z większych badań i opracowania polityki zdrowia publicznego w tym zakresie” – podsumowują autorzy publikacji.
Źródło: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10756620/
Mogą Cię zainteresować:

Dodaj komentarz