Skip to main content
Uczeń śpi na ławce w szkole
10 marca 2025

Wyniki badania ESPAD Gdańsk 2024 rzucają światło na aktualną sytuację w zakresie używania substancji psychoaktywnych przez młodzież oraz młodych dorosłych. Szczególną uwagę zwracają dane dotyczące substancji nowego typu – mefedronu, dopalaczy oraz fentanylu, których obecność w środowiskach szkolnych może zwiastować wzrost ryzykownych zachowań zdrowotnych i społecznych.

Raport, przygotowany na zlecenie Urzędu Miejskiego w Gdańsku, objął uczniów szkół ponadpodstawowych oraz osoby w wieku 18–24 lat (młodzi dorośli). Celem badania było zidentyfikowanie skali i dynamiki używania substancji psychoaktywnych oraz wypracowanie rekomendacji służących skuteczniejszej profilaktyce.

Mefedron i dopalacze wśród polskiej młodzieży

Z danych wynika, że mefedron i dopalacze nie są już wyłącznie incydentalnym zjawiskiem. Wśród uczniów w wieku 15–16 lat 3,8 proc. badanych deklarowało, że kiedykolwiek miało kontakt z tego rodzaju substancjami. W grupie starszych uczniów (17–18 lat) odsetek ten wzrastał do 5,2 proc. Uwagę zwraca również intensywność używania. W ciągu zaledwie 30 dni poprzedzających badanie, 1 proc. młodszych i 1,6 proc. starszych uczniów przyznało się do sięgania po dopalacze lub mefedron co najmniej dziesięciokrotnie.

W grupie młodych dorosłych (18–24 lata) aż 6,2 proc. osób zadeklarowało używanie mefedronu w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Statystyki te są wyższe wśród mężczyzn niż wśród kobiet. Co więcej, badacze zauważyli, że w niektórych przypadkach mefedron staje się substancją inicjacyjną.

Fentanyl w szkołach

Wyniki badania uwzględniają również skalę kontaktu z fentanylem – jednym z najbardziej niebezpiecznych opioidów syntetycznych. Choć odsetki wydają się niewielkie, ich obecność budzi poważne obawy. Wśród młodszych uczniów 2,5 proc. zadeklarowało kontakt z fentanylem, a w grupie starszej – 2,6 proc. W ujęciu miesięcznym (ostatnie 30 dni) substancję tę przyjmowało 1,7 proc. i 1,9 proc. odpowiednio w obu grupach wiekowych.

Wśród młodych dorosłych (18–24 lata) nie odnotowano przypadków deklarowanego kontaktu z tą substancją. Nie można jednak wykluczyć, że brak zgłoszeń wynika z nieświadomości składu przyjmowanych środków. Fentanyl bywa bowiem składnikiem podrabianych tabletek lub nielegalnych mieszanek.

Presja rówieśnicza i środowiskowa obecność substancji

Substancje psychoaktywne są realnie obecne w otoczeniu młodych osób. Wśród uczniów starszych klas prawie połowa badanych deklarowała, że zna kogoś, kto używa mefedronu, dopalaczy lub innych substancji. W młodszych klasach było to 27,1 proc. Oznacza to, że substancje te nie funkcjonują wyłącznie w przestrzeni medialnej – są częścią codzienności i relacji rówieśniczych wielu uczniów.

Autorzy raportu podkreślają, że nowoczesne substancje psychoaktywne często nie dają jednoznacznych objawów zewnętrznych, co znacząco utrudnia ich rozpoznanie. Dotyczy to zarówno rodziców, jak i nauczycieli, którzy – mimo swojej roli wychowawczej – nierzadko pozostają bez odpowiednich narzędzi i wiedzy, by skutecznie interweniować.

Konieczność aktualizacji działań profilaktycznych

Z raportu ESPAD Gdańsk 2024 wynika, że stosunek młodzieży do substancji psychoaktywnych wciąż cechuje się stosunkowo wysokim poziomem akceptacji. W grupie starszych uczniów (17–18 lat) aż 45,6 proc. badanych uznało okazjonalne użycie marihuany za mało szkodliwe lub nieszkodliwe. Wśród młodszych uczniów (15–16 lat) podobne przekonanie wyraziło 36,3 proc. Tego typu postawy mogą wpływać na niższy poziom czujności wobec innych substancji, w tym dopalaczy czy mefedronu.

Źródło: Raport „Używanie alkoholu i innych substancji psychoaktywnych wśród uczniów szkół ponadpodstawowych oraz młodych dorosłych w wieku 18-24 lata na terenie Gdańska”

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

Grupa młodych ludzi w podskoku na tle nieba

Bezpłatne wsparcie dla młodych dorosłych eksperymentujących z substancjami i ich bliskich. Ostatnie wolne miejsca!

Nieśmiała dziewczyna chowa się za żółtą książką w szkole

Trening kompetencji psychospołecznych dla dzieci nieśmiałych już w marcu!

Grupa dzieci ze smartfonami na tle jasnej ściany

„Loguj się z głową”. Program dla szkół Fundacji Dzieci Rodzice Szkoła

Chłopiec i dziewczynka siedzą przed komputerem w szkole

Fundacja DRS zaprasza szkoły do programu „Wspólne kroki w Cyberświecie”

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.