Przejdź do treści głównej
Loga różnych portali społecznościowych na brązowym tle
19 grudnia 2024

Projekt badawczy miał na celu sprawdzenie, w jaki sposób problemy z korzystaniem z portali społecznościowych wpływają na wyniki w nauce. Zwracał szczególną uwagę na zjawisko cyberdryfowania. Badanie zrealizowano w okresie od 1 września 2021 r. do 31 grudnia 2022 r. i koncentrowało się na psychologicznych aspektach uzależnienia, szczególnie na jego wpływie na edukację i codzienne funkcjonowanie uczniów i studentów.

Celem tego projektu było zrozumienie, jak problemy z korzystaniem z mediów społecznościowych wpływają na osiągnięcia edukacyjne, biorąc pod uwagę czynniki takie jak wytrwałość i samoskuteczność, a także ich wpływ na oceny i zadowolenie z edukacji. W kontekście tego badania, cyberdryfowanie zostało zidentyfikowane jako kluczowy obszar zainteresowania, ukazujący, jak rozpraszanie uwagi w Internecie może wpływać na oceny i zadowolenie ze szkoły.

Przebieg badania

W badaniu wzięło udział 187 licealistów i studentów w wieku od 15 do 28 lat. Do badania wykorzystano między innymi kwestionariusze mierzące przekonanie o własnej skuteczności, tendencję do rozpraszania się w Internecie, wytrwałość, uzależnienie od mediów społecznościowych i ogólny stan emocjonalny. Badani przez dwa tygodnie codziennie odpowiadali na pytania o swoje doświadczenia związane z korzystaniem z Internetu, satysfakcję z osiągnięć i emocje.

Wyniki wykazały istotną korelację między wytrwałością a samoskutecznością wśród uczniów i studentów, co jest zgodne z literaturą naukową sugerującą, że wiara w możliwość osiągnięcia celów wpływa na naszą determinację w dążeniu do nich. Analizy wykazały również, że emocjonalny stan uczestników był związany z ich poziomem samoskuteczności i cyberdryfowaniem.

Wyniki badania

Uzależnienie od mediów społecznościowych i innych nowych mediów, będące złożonym problemem, wymaga kompleksowego podejścia w leczeniu, które powinno obejmować nie tylko osobę z problemem, ale i jej otoczenie.

Aby zapobiegać uzależnieniu od mediów społecznościowych, ważne jest skupienie się nie tylko na samym problemie uzależnienia, ale także na wspieraniu pozytywnych cech osobowości, takich jak wytrwałość i wiara we własne możliwości. Wyniki badań bowiem pokazały, że ludzie, którzy są bardziej wytrwali i mają większe przekonanie o swoich możliwościach, lepiej radzą sobie emocjonalnie. Zauważono również, że nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych i rozpraszanie się w Internecie (cyberdryfowanie) są ze sobą powiązane. Wspomniane cechy mogą więc chronić przed negatywnymi skutkami korzystania z mediów społecznościowych, a także wspierać lepsze wyniki w nauce i większą satysfakcję z osiągnięć edukacyjnych.

Źródło:

Problematyczne korzystanie z portali społecznościowych a poziom osiągnięć w nauce w kontekście cyberdryfowania: moderacyjna rola wytrwałości i samoskuteczności, Lublin 2023

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

grafika wątroba na niebieskim tle,

Cicha epidemia. WZW nie daje objawów, a z alkoholem to zabójcza mieszanka

grafika mózg butelka alkoholu na niebieskim tle

Wzorce połączeń mózgowych a cechy uzależnienia od alkoholu

Mężczyzna pije piwo , białe tło

Alkohol a nowotwory: mechanizmy, ryzyko, rekomendacje

Mężczyzna chowa twarz w dłoniach, czarne tło

Wina i wstyd w depresji i uzależnieniu od alkoholu. Wyniki badań

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.