
Projekt badawczy miał na celu sprawdzenie, w jaki sposób problemy z korzystaniem z portali społecznościowych wpływają na wyniki w nauce. Zwracał szczególną uwagę na zjawisko cyberdryfowania. Badanie zrealizowano w okresie od 1 września 2021 r. do 31 grudnia 2022 r. i koncentrowało się na psychologicznych aspektach uzależnienia, szczególnie na jego wpływie na edukację i codzienne funkcjonowanie uczniów i studentów.
Celem tego projektu było zrozumienie, jak problemy z korzystaniem z mediów społecznościowych wpływają na osiągnięcia edukacyjne, biorąc pod uwagę czynniki takie jak wytrwałość i samoskuteczność, a także ich wpływ na oceny i zadowolenie z edukacji. W kontekście tego badania, cyberdryfowanie zostało zidentyfikowane jako kluczowy obszar zainteresowania, ukazujący, jak rozpraszanie uwagi w Internecie może wpływać na oceny i zadowolenie ze szkoły.
Przebieg badania
W badaniu wzięło udział 187 licealistów i studentów w wieku od 15 do 28 lat. Do badania wykorzystano między innymi kwestionariusze mierzące przekonanie o własnej skuteczności, tendencję do rozpraszania się w Internecie, wytrwałość, uzależnienie od mediów społecznościowych i ogólny stan emocjonalny. Badani przez dwa tygodnie codziennie odpowiadali na pytania o swoje doświadczenia związane z korzystaniem z Internetu, satysfakcję z osiągnięć i emocje.
Wyniki wykazały istotną korelację między wytrwałością a samoskutecznością wśród uczniów i studentów, co jest zgodne z literaturą naukową sugerującą, że wiara w możliwość osiągnięcia celów wpływa na naszą determinację w dążeniu do nich. Analizy wykazały również, że emocjonalny stan uczestników był związany z ich poziomem samoskuteczności i cyberdryfowaniem.
Wyniki badania
Uzależnienie od mediów społecznościowych i innych nowych mediów, będące złożonym problemem, wymaga kompleksowego podejścia w leczeniu, które powinno obejmować nie tylko osobę z problemem, ale i jej otoczenie.
Aby zapobiegać uzależnieniu od mediów społecznościowych, ważne jest skupienie się nie tylko na samym problemie uzależnienia, ale także na wspieraniu pozytywnych cech osobowości, takich jak wytrwałość i wiara we własne możliwości. Wyniki badań bowiem pokazały, że ludzie, którzy są bardziej wytrwali i mają większe przekonanie o swoich możliwościach, lepiej radzą sobie emocjonalnie. Zauważono również, że nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych i rozpraszanie się w Internecie (cyberdryfowanie) są ze sobą powiązane. Wspomniane cechy mogą więc chronić przed negatywnymi skutkami korzystania z mediów społecznościowych, a także wspierać lepsze wyniki w nauce i większą satysfakcję z osiągnięć edukacyjnych.
Źródło:
Dodaj komentarz