Skip to main content
Młoda kobieta i młody mężczyzna siedzą przy stole i patrzą w telefony
5 lutego 2025

Aplikacje mobilne stały się nieodłącznym elementem naszego życia. Zdecydowana większość Polaków korzysta z nich codziennie, a niektóre z nich potrafią wciągnąć na długie godziny. Raport opublikowany przez Fundację CBOS, dostarcza cennych informacji o tym, które aplikacje i portale społecznościowe są najpopularniejsze wśród Polaków. Wskazano również które aplikacje mają największy potencjał uzależniający.

Najbardziej popularne aplikacje w Polsce

Z danych wynika, że Polacy najczęściej korzystają z kilku kluczowych mediów społecznościowych. Facebook pozostaje zdecydowanym liderem, z którego korzysta większość internautów: 60 proc. Polaków powyżej 15. roku życia. Następnie na liście popularności znajdują się Instagram i YouTube, które mają ogromną liczbę użytkowników, szczególnie wśród młodszych grup wiekowych.

„Obecnie większość osób w wieku 15+ posiada profil w jakimś serwisie społecznościowym. Wśród internautów obecność w mediach społecznościowych deklaruje zdecydowana większość” – czytamy w raporcie.

Aplikacje najbardziej uzależniające

Pomimo ogromnej popularności Facebooka, to inne aplikacje wykazują wyższy potencjał uzależniający. Raport wskazuje, że TikTok jest najbardziej uzależniającą aplikacją. Wśród użytkowników TikToka 8,2 proc. jest w grupie ryzyka uzależnienia. “Obserwujemy wyraźny wzrost popularności TikToka, który stał się dominującą platformą w grupach wiekowych poniżej 25 roku życia” – czytamy w raporcie. 

Snapchat (7,9 proc.) oraz YouTube (6,7 proc.), również znajdują się w czołówce, jeśli chodzi o potencjał uzależniający. Również Twitch (platforma streamingowa) stwarza większe ryzyko, zwłaszcza dla młodszych użytkowników.

Dlaczego aplikacje uzależniają

Czym różnią się aplikacje, które wywołują uzależnienie? Przede wszystkim, mają one cechy, które przyciągają uwagę i stymulują użytkowników do spędzania na nich długich godzin. Są to:

  1. Krótka, dynamiczna treść. Aplikacje takie jak TikTok oferują użytkownikom krótkie, łatwe do konsumowania filmy, które automatycznie przechodzą do kolejnego. To sprawia, że użytkownicy chcą oglądać „jeszcze jeden” film.
  2. Interaktywność. Aplikacje takie jak Snapchat i TikTok umożliwiają łatwe tworzenie treści. To zachęca użytkowników do dzielenia się swoimi przeżyciami i angażowania się w interakcje z innymi.
  3. Personalizacja – algorytmy, które dostosowują treści do zainteresowań użytkownika, sprawiają, że aplikacje stają się bardziej wciągające i trudniejsze do porzucenia.

„Aplikacje, które generują niekończące się strumienie treści lub oferują interakcje społeczne, mają silniejszy potencjał uzależniający. (…) Grupą największego ryzyka, jeśli chodzi o problemowe korzystanie z aplikacji, są najmłodsze kobiety, mające poniżej 18 lat” – piszą autorzy raportu.

Źródło: „Oszacowanie rozpowszechnienia oraz identyfikacja czynników ryzyka i czynników chroniących hazardu i innych uzależnień behawioralnych – edycja 2023/2024”, Fundacja CBOS przy współfinansowaniu ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych oraz na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, Warszawa, Maj 2024

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

Dzieci siedzą na podłodze w szkole i patrzą w smartfony

Smartfony w szkole. Badacze sprawdzili, jakie są rezultaty zabierania uczniom telefonów

Mężczyzna rozpaczliwie sięga po oddalony telefon

Cyberseks i binge-watching. O problemowym używaniu internetu wśród Polaków

Młoda kobieta i młody mężczyzna siedzą przy stole i patrzą w telefony

Jakie aplikacje najbardziej wciągają Polaków? Wyniki raportu

Czarno-białe zdjęcie smutnej dziewczynki, która patrzy w telefon

Jak mówić, by otrzymać wsparcie? Wyniki badań

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.