Skip to main content
Grupa ludzi z telefonami w rękach
11 kwietnia 2024

Nowe technologie i obracanie się w świecie cyfrowym jest w dzisiejszych czasach naturalne. Co więcej: determinuje postęp cywilizacyjny. Wirtualna przestrzeń, spotkania online, urządzenia cyfrowe i potrzeba ciągłego korzystania z zasobów sieci – to absolutnie chleb powszedni większości osób. Są jednak dwie strony medalu. Pozytywne zmiany to jedno, zaś zaburzenia używania technologii to jedno z najpoważniejszych zagrożeń XXI wieku.

Czym są zaburzenia używania technologii?

Chaos terminologiczny i brak bezpośredniego uwzględnienia zaburzeń używania technologii w obowiązujących klasyfikacjach chorób DSM-V i ICD-10, utrudnia wypracowanie przez badaczy jednolitego stanowiska. W DSM-5 pojawia się jedynie zaburzenie związane z graniem w gry komputerowe.

Mimo że nie ma ani zgodności co do samego pojęcia, ani jego definiowania, zagadnienie zaburzeń związanych z używaniem technologii jest tak widoczne, że podejmowane są pewne próby klasyfikacji. Światowa Organizacja Zdrowia zwróciła uwagę na trzy różne wymiary tych zaburzeń:

  • ekspozycję (tj. czas trwania, częstotliwość, intensywność),
  • siłę przymusu podejmowania tych zachowań (tj. uzależnienie),
  • konsekwencje (fizyczne, psychiczne, społeczne i finansowe).

Konsekwencje podobne jak przy uzależnieniu od substancji

Jak podaje WHO, obecnie dostępne dowody i informacje wskazują, że zaburzenie używania technologii może powodować choroby podobne do zaburzeń związanych ze stosowaniem substancji pod względem fenomenologii, przebiegu klinicznego i podstaw neurobiologicznych.

Można w tym miejscu przywołać pojęcie „usieciowienia” o różnej skali i złożoności. Nie ulega jednak wątpliwości, że przebywanie w tym świecie ma swoje konsekwencje dla funkcjonowania poznawczego i psychologicznego. Zwłaszcza w przypadku młodych ludzi, których układ nerwowy, a w szczególności mózg, dynamicznie zmienia się i kształtuje. W pewnym momencie i w dłuższej perspektywie okazuje się, że treść przekazu staje się mniej istotna od samego medium, które wpływa na to, jak myślimy i działamy. Nadmierna ilość bodźców prowadzi do rozdrażnienia, obniżenia koncentracji czy skuteczności zapamiętywania. Może też nasilać impulsywność, powodować rozproszenia uwagi i powierzchowność przetwarzania informacji.

Zaburzenia związane z używaniem nowych technologii stanowią w dalszym ciągu niewystarczająco zbadany obszar. Jednak podczas analizy, diagnozowania, prowadzenia terapii czy projektowania działań profilaktycznych należy wziąć pod uwagę i oddzielnie poddać analizie mechanizmy i specyfikę każdego z uzależnień od nowych technologii.

To co niezwykle istotne to rozróżnienie zaburzeń, które manifestują się w Internecie (np. e-hazard), od zaburzeń związanych z używaniem Internetu (np. gier komputerowych/internetowych).

Źródło:

„Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży. Teoria, profilaktyka, terapia – wybrane zagadnienia”, Ewa Krzyżak-Szymańska, Minister Zdrowia, KBPN, Kraków 2018

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

Ręce na klawiaturze komputera i karty kredytowe

Kompulsywne kupowanie – TEST

Dłoń wskazująca na logo facebooka na tablecie

Zaburzenie używania mediów społecznościowych – TEST

Mały chłopiec siedzi z telefonem w ręku na szarym tle

Zaburzenie używania telefonu – TEST

Automaty w kasynie

Uzależnienie od hazardu – TEST

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.