
Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie współczesnego świata w oderwaniu od technologii. Życie większości z nas koncentruje się wokół sieci i świata wirtualnego. Tam toczymy rozmowy, dokonujemy zakupów, szukamy rozrywki. I choć przynosi on wiele korzyści, niesie ze sobą także zagrożenia. Dlatego należy być bardzo czujnym, aby zachować równowagę pomiędzy światem wirtualnym a realnym. Jakie są czynniki ryzyka zaburzeń korzystania z technologii?
Uzależnienia behawioralne, które bezpośrednio są związane z nowymi technologiami, to uzależnienie od:
- Gier (video, komputerowych, online).
- Internetu.
- Telefonu i portali społecznościowych.
To także e-hazard, zakupy online czy cyberseks, jednak należy podkreślić, że Internet nie stanowi głównego mechanizmu leżącego u ich podłoża. Jedynie pośredniczy w aktywności powodującej uzależnienie.
Czynniki ryzyka, jak i czynniki ochronne można analizować bardziej szczegółowo w odniesieniu do każdego z zaburzeń. Jednak niewątpliwie wyłania się pewien obraz pokazujący, kto może być bardziej narażony na zaburzenia korzystania z technologii. Jakie czynniki wziąć pod uwagę?
Czynniki ryzyka
- Czynniki socjodemograficzne, czyli wiek i płeć. W grupie ryzyka są osoby młode – w przypadku gier komputerowych, Internetu i e-hazardu częściej młodzi mężczyźni, z kolei w przypadku mediów społecznościowych – dziewczęta.
- Czynniki biologiczne. Coraz częściej w literaturze mówi się, że podłożem zaburzeń korzystania z technologii mogą być czynniki genetyczne.
- Czynniki związane z cechami strukturalnymi. Każda z nowych technologii ma jakąś specyfikę mogącą w określony sposób uruchomić mechanizm uzależnienia. W przypadku gier wideo może być to np. konkretna narracja. Dużo większe ryzyko rozwoju zaburzenia będzie w przypadku gier rozgrywanych z perspektywy jednej osoby (np. strzelanki).
- Czynniki osobowościowe. Pewne cechy osobowości stają się istotnymi elementami predykcyjnymi uzależnienia. To między innymi samotność i introwersja, tendencja do unikania relacji interpersonalnych, niska samoocena, wrażliwość emocjonalna, niskie poczucie skuteczności w realnym życiu. W przypadku wspomnianych już gier będą to dodatkowo impulsywność, wysoki poziom aktywności fizycznej, niski poziom samokontroli czy potrzeba poszukiwania nowości oraz wysokie zapotrzebowanie na stymulację.
- Czynniki motywacyjne. Takie elementy, jak nieumiejętność konstruktywnego radzenia sobie ze stresem, ucieczka od problemów codzienności czy możliwość nawiązywania wirtualnych relacji mogą skłaniać do większego zaangażowania w korzystanie z technologii. Motywem napędzającym może być także potrzeba utrzymywania relacji interpersonalnych.
- Czynniki społeczne. Chodzi o wpływy rodzinne i środowiskowe, czyli harmonia w rodzinie i podtrzymywanie relacji społecznych. Istotne jest też wzięcie pod uwagę czynników interpersonalnych – konfliktów, problemów w komunikacji i przemocy.
Zebrane dane, choć koncentrujące się na czynnikach ryzyka, podejmują także zagadnienie czynników ochronnych. Należą do nich między innymi sposoby spędzania wolnego czasu. Również tego w sieci. Zamiast zakupów może to być choćby nauka kodowania wspierająca kreatywność i logiczne myślenie. Badania ewaluacyjne nie pokazują, aby angażowanie się w te czynności (samodzielnie przez dziecko czy wspólnie z rodzicami) przynosiło negatywne konsekwencje, wręcz przeciwnie. Posiadanie hobby, pasja czy angażowanie się w dowolne adaptacyjne zachowanie z przekonaniem czy chęcią to czynniki chroniące przed uzależnieniami.
Źródła:
„Uzależnienia behawioralne”, Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
„Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży. Teoria, profilaktyka, terapia – wybrane zagadnienia”, Ewa Krzyżak-Szymańska, Minister Zdrowia, KBPN, Kraków 2018
Mogą Cię zainteresować:

Dodaj komentarz