10 kwietnia 2024
Podobnie jak w przypadku wszystkich innych zaburzeń behawioralnych, kompulsywne kupowanie wynika z wielu czynników. Wśród nich wyróżnia się zarówno czynniki zewnętrzne (społeczne), jak i jednostkowe, w tym zmienne socjodemograficzne (np. płeć, wiek, status socjoekonomiczny), cechy osobowości oraz czynniki neurobiologiczne, takie jak poziom serotoniny, który jest związany z działaniem ośrodka nagrody w mózgu.
Czynniki ryzyka kompulsywnego kupowania:
- Wiek
- Najbardziej narażone na kompulsywne kupowanie są osoby młodsze. W szczególności osoby w wieku 15-34 lata – stanowią one około 66,6% tej grupy.
- Zjawisko to nasila się wśród najmłodszych – w grupie 15-17 lat odsetek osób wykazujących symptomy kompulsywnego kupowania wzrósł z 8,5% do 14,1% między 2015 a 2019 rokiem.
- Płeć
- Kobiety są bardziej narażone na kompulsywne kupowanie niż mężczyźni. Okazuje się, że 5,2% kobiet i 2,0% mężczyzn wykazuje symptomy kompulsywnego kupowania.
- Wśród osób z kompulsywnym kupowaniem aż 74,2% stanowią kobiety. Największe różnice widoczne są w grupie wiekowej 25–34 lata, gdzie 11% kobiet, ale tylko 1,3% mężczyzn wykazuje symptomy tego zaburzenia.
- Społeczno-kulturowe uwarunkowania
- Kobieca tożsamość często wiąże się z wyglądem zewnętrznym, a zakupy stają się formą wzmocnienia wyobrażenia o sobie. Społeczne oczekiwania dotyczące wyglądu i statusu mogą prowadzić do kompulsywnego kupowania.
- Status socjoekonomiczny
- Osoby z wyższym statusem ekonomicznym, zwłaszcza te, które nie posiadają własnych dochodów, są bardziej narażone na kompulsywne kupowanie. Z drugiej strony, problemy finansowe mogą prowadzić do obsesyjnego dążenia do posiadania rzeczy materialnych w celu poprawy samooceny.
- Cechy osobowościowe
- Do cech osobowościowych, które mogą sprzyjać uzależnieniu od zakupów, należą:
- neurotyczność,
- ugodowość,
- otwartość na nowe doświadczenia,
- impulsywność,
- perfekcjonizm,
- potrzeba osiągnięć.
- Do cech osobowościowych, które mogą sprzyjać uzależnieniu od zakupów, należą:
Współwystępowanie uzależnień behawioralnych
Kompulsywne kupowanie często współwystępuje z innymi uzależnieniami behawioralnymi. Najczęściej pojawia się dodatkowo:
- problemowe zaangażowanie w pracę (21,8%),
- zaburzenia korzystania z technologii (15,1%),
- uzależnienie od hazardu.
Źródła:
- „Uzależnienia behawioralne”, Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
- Raport z badań Fundacji Centrum Badania Opinii Społecznej: „Oszacowanie rozpowszechnienia oraz identyfikacja czynników ryzyka i czynników chroniących hazardu i innych uzależnień behawioralnych – edycja 2018/2019”.
- „Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne”, Redakcja naukowa: Bogusław Habrat, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 2016.
Zostaw swój komentarz:
Dodaj komentarz