Skip to main content
Dłoń wskazująca na logo facebooka na tablecie
10 maja 2024

W dzisiejszych czasach korzystanie z Internetu i mediów społecznościowych jest zjawiskiem absolutnie naturalnym. Jak pisze Ewa Krzyżak-Szymańska, w refleksji o wychowaniu do mediów i przez media nie można pominąć też kwestii pełnionych przez nie funkcji. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele, oddziałując na dziecko, powinni być świadomi, jakie funkcje nowe media pełnią lub mogą pełnić w jego życiu”. To między innymi funkcje: edukacyjna, rozrywkowa, obserwacyjna, komunikacji społecznej oraz tworząca obraz świata i zachęcająca do zakupów. Jednak u części osób diagnozuje się zaburzenie używania mediów społecznościowych. Jak postawić diagnozę?

Jednym z takich narzędzi jest Skala Uzależnienia od Mediów Społecznościowych (The Bergen Social Media Addiction Scale, BSMAS) będąca adaptacją i rozszerzeniem powstałej nieco wcześniej Skali Uzależnienia od Facebooka. W przypadku BSMAS pojawia się sformułowanie „media społecznościowe”, które obejmują Facebooka, Twittera, Instagrama, itp.

Kwestionariusz składa się z sześciu stwierdzeń odpowiadających sześciu wskaźnikom zaburzenia. Odpowiedzi oparte są na 5-stopniowej skali, gdzie 1 oznacza „bardzo rzadko”, a 5 „bardzo często”. Otrzymany wynik końcowy mieści się w skali 6-30. Na tej podstawie ocenia się poziom zaangażowania.

Kwestionariusz BSMAS to pytanie oraz sześć stwierdzeń. Jak często w ciągu ostatniego roku…

… spędzasz dużo czasu na myśleniu o portalach społecznościowych oraz planowaniu co będziesz na nich robić?

… odczuwasz coraz większą potrzebę korzystania z tych portali?

… używasz portali, aby zapomnieć o osobistych problemach?

… próbowałeś/aś bez powodzenia ograniczyć korzystanie z portali?

… stajesz się niespokojny/a lub zagubiony/a, jeśli nie masz dostępu do portali społecznościowych?

… korzystasz z portali społecznościowych tak często, że ma to negatywny wpływ na Twoją pracę, szkołę, studia itp.?

Źródło:

„Uzależnienia behawioralne”, Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018

„Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży”, Ewa Krzyżak-Szymańska, KBPN, Kraków 2018

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

Ulotka informująca o webinarze o uzależnieniach

Współwystępowanie uzależnień i innych zaburzeń psychicznych – bezpłatny webinar

„Droga do porozumienia z dzieckiem” – bezpłatny warsztat

Marzenia do spełnienia – warsztaty weekendowe

Jak rozmawiać z dzieckiem o tym, co się dzieje w domu – warsztat dla rodziców

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.