Skip to main content
Młody chłopak gra w gry wideo
11 kwietnia 2024

Diagnozując zaburzenie korzystania z gier wideo przyjmuje się, że u osoby pojawiają się problemy fizjologiczne, psychiczne i społeczne. Słowem – mamy do czynienie z zaburzeniem dobrostanu w związku z nadmiernym angażowaniem się w gry wideo. Podstawą diagnozowania zaburzeń na tym tle jest wywiad.

Jednak coraz częściej oceniając stopień szkodliwego zaangażowania w gry wideo wykorzystuje się kryteria diagnostyczne uzależnień behawioralnych.

Jednym z narzędzi jest Kwestionariusz Problemowego Grania Online (Problematic Online Gamming Questionare, POGQ). Występuje w wersji pełnej, 18-stopniowej skali, oraz w wersji uproszczonej – 12-stopniowej. Odpowiedzi zaznaczane są na pięciostopniowej skali:

  • Nigdy
  • Prawie nigdy
  • Neutralnie
  • Prawie zawsze
  • Zawsze

Kwestionariusz ten pomaga zmierzyć kryteria leżące u podstaw problemowego grania w gry wideo. Są to: zaabsorbowanie, nadużywanie, izolacja społeczna, konflikty społeczne i wycofanie.

Kwestionariusz POGQ

To następujące pytania, na które powinieneś/powinnaś odpowiedzieć:

  1. Kiedy nie grasz, jak często myślisz o graniu lub o tym, kiedy zagrasz?
  2. Jak często grasz dłużej, niż zamierzałeś/aś?
  3. Jak często czujesz zdenerwowanie lub przygnębienie, gdy nie grasz, a uczucia znikają gdy zaczynasz grać?
  4. Jak często czujesz, że powinieneś/powinnaś ograniczyć czas przeznaczony na granie?
  5. Jak często ludzie z twojego otoczenia skarżą się, że za dużo grasz?
  6. Jak często rezygnujesz ze spotkań ze znajomymi na rzecz gier?
  7. Jak często marzysz i fantazjujesz o graniu?
  8. Jak często w czasie gry tracisz poczucie czasu?
  9. Jak często czujesz podenerwowanie, rozdrażnienie lub niepokój, gdy nie możesz grać tak długo, jak byś chciał/a?
  10. Jak często próbowałeś/aś bez powodzenia ograniczyć granie?
  11. Jak często kłócisz się z rodzicami lub partnerem/ką z powodu grania?
  12. Jak często rezygnujesz z innych przyjemności, bo wolisz grać?
  13. Jak często masz w trakcie gry wrażenie, że czas się zatrzymał?
  14. Jak często czujesz niepokój lub rozdrażnienie, gdy nie możesz grać kilka dni z rzędu?
  15. Jak często wybierasz granie zamiast wyjścia i spotkania ze znajomymi?
  16. Jak często jesteś tak zajęty/a graniem, że zapominasz jeść?
  17. Jak często jesteś rozdrażniony/a lub niespokojny/a, gdy nie możesz grać?

Im wyższy wynik, tym można mówić o większym nasileniu zaburzeń korzystania z gier wideo.

Bardzo często, diagnozując to zaburzenie, korzysta się także z narzędzi pozwalających zmierzyć motywację do grania. Kwestionariusz Motywacji do Grania Online (Motives For Online Gamming Questyionare, MOGQ) składa się z 27 pytań i pomaga ocenić motywy angażowania się w gry online, np. ucieczka, rozwój umiejętności, rozrywka, motywy społeczne czy fantazje. Uzupełnia inne narzędzia badawcze.

Źródło:

„Uzależnienia behawioralne”, Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

Dwoje dzieci z tabletami z rękach

Zaburzenia używania Internetu – definicja i skala zjawiska

Gracz przed monitorem na ciemnym tle

Zaburzenia związane z graniem – definicja i skala zjawiska

Mężczyzna uprawia hazard online

Hazard w Polsce i na świecie – skala zjawiska

Smutna kobieta przy stole do ruletki. Uzależnienie od hazardu

Uzależnienie od hazardu – diagnoza

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.