Skip to main content
Ręce z telefonem, z którego wylatują powiadomienia wiadomości. Pomarańczowe tło
10 kwietnia 2024

Portale społecznościowe cieszą się ogromną liczbą użytkowników. Trudno sobie dziś wyobrazić życie bez mediów społecznościowych. Jednak dla wielu osób korzystanie z nich przeradza się w problem, który rzutuje na funkcjonowanie w innych obszarach życia. Jakie są objawy zaburzeń używania mediów społecznościowych?

Struktura i forma mediów społecznościowych sprawiają, że niektóre osoby angażują się w nie szkodliwie. W dzisiejszych czasach dzięki smartfonom aktywność na portalach jest możliwa właściwie cały czas. Początkowo podejmowana jest w wolnych chwilach, a wraz ze wzrostem zaangażowania – coraz częściej. Nierzadko kosztem obowiązków, szkolnych, zawodowych czy rodzinnych. Z czasem aktywność życiowa sprowadza się do przesiadywania przed ekranem i „wędrowaniem” po profilach. Osoba traci kontrolę nad czasem, gorzej się czuje, zaczyna mieć problemy.

Statystyki

Około 1/3 użytkowników Internetu posiada profil w social mediach, przy czym większość z nich około 10% czasu spędzanego w sieci przeznacza na kontakty z innymi osobami. Częściej obecność na portalach społecznościowych deklarują kobiety.

Ze statystyk wynika, że ponad 95% użytkowników korzysta z serwisów społecznościowych w sposób, w którym trudno doszukać się symptomów zaburzenia. Nieco większe ryzyko jest wśród mężczyzn (choć więcej kobiet korzysta z social mediów i finalnie więcej się doświadcza tego zaburzenia) oraz wśród osób młodszych – częściej zagrożone są osoby poniżej 24. roku życia. Częściej dotyczy to mieszkańców dużych miast oraz osób z wykształceniem podstawowym (co mocno koreluje z wiekiem). Wyższy niż przeciętnie odsetek osób korzystających z mediów społecznościowych w sposób ryzykowny odnotowano wśród użytkowników Twittera i Instagrama.

Objawy zaburzeń używania mediów społecznościowych

Jakie objawy można zaobserwować u osoby z zaburzeniem używania mediów społecznościowych? Jednym z podstawowych jest czas spędzany na tej aktywności. Osoby te pozostają zalogowani praktycznie cały czas, a ich aktywność w portalach przeplata się z aktywnościami poza nimi. Co jeszcze można zaobserwować?

  • Pozostawanie „myślami” w social mediach – planowanie co jeszcze można zrobić, jaką aktywność wykonać, by podnieść atrakcyjność np. profilu.
  • Zmiana tolerancji – spędzanie w social mediach więcej czasu niż się planowało.
  • Nieumiejętność niekorzystania, odłożenia, zrezygnowania z portali „na jakiś czas”.
  • Syndrom FOMO.
  • Zmiany nastroju wywołane „byciem” online lub nie.
  • Korzystanie z social mediów w celu odwrócenia uwagi od emocji, stresów, problemów.
  • Spędzanie czasu w social mediach, które przekłada się na negatywne konsekwencje w szkole, pracy i relacjach osobistych.
  • Zaniedbywanie obowiązków i zobowiązań.
  • Problemy ze snem i koncentracją uwagi.

Źródła:

„Uzależnienia behawioralne”, Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018

Raport „Oszacowanie rozpowszechnienia oraz identyfikacja czynników ryzyka i czynników chroniących hazardu i innych uzależnień behawioralnych – edycja 2018/2019”, CBOS, KBPN, Warszawa 2019

„E-uzależnienia. Teoria, profilaktyka, terapia”, Magdalena Rowicka, KBPN, Fundacja Praesterno, Warszawa 2018

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

Rodzeństwo leży na łóżku z tabletami w dłoniach

Jak pomóc bliskiemu z problemowych używaniem technologii?

Ręka trzymająca kolorowe torby na pomarańczowym tle

Jak pomóc bliskiemu z kompulsywnym kupowaniem?

Mężczyzna ogląda pornografię na komputerze

Jak pomóc osobie z uzależnieniem od seksu?

Zmęczony mężczyzna siedzi na sofie z laptopem na kolanach

Jak pomóc osobie problemowo zaangażowanej w pracę?

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.