W dzisiejszych czasach korzystanie z Internetu i mediów społecznościowych jest zjawiskiem absolutnie naturalnym. Jak pisze Ewa Krzyżak-Szymańska, w refleksji o wychowaniu do mediów i przez media nie można pominąć też kwestii pełnionych przez nie funkcji. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele, oddziałując na dziecko, powinni być świadomi, jakie funkcje nowe media pełnią lub mogą pełnić w jego życiu”. To między innymi funkcje: edukacyjna, rozrywkowa, obserwacyjna, komunikacji społecznej oraz tworząca obraz świata i zachęcająca do zakupów. Jednak u części osób diagnozuje się zaburzenie używania mediów społecznościowych. Jak postawić diagnozę?
Jednym z takich narzędzi jest Skala Uzależnienia od Mediów Społecznościowych (The Bergen Social Media Addiction Scale, BSMAS) będąca adaptacją i rozszerzeniem powstałej nieco wcześniej Skali Uzależnienia od Facebooka. W przypadku BSMAS pojawia się sformułowanie „media społecznościowe”, które obejmują Facebooka, Twittera, Instagrama, itp.
Kwestionariusz składa się z sześciu stwierdzeń odpowiadających sześciu wskaźnikom zaburzenia. Odpowiedzi oparte są na 5-stopniowej skali, gdzie 1 oznacza „bardzo rzadko”, a 5 „bardzo często”. Otrzymany wynik końcowy mieści się w skali 6-30. Na tej podstawie ocenia się poziom zaangażowania.
Kwestionariusz BSMAS to pytanie oraz sześć stwierdzeń. Jak często w ciągu ostatniego roku…
… spędzasz dużo czasu na myśleniu o portalach społecznościowych oraz planowaniu co będziesz na nich robić?
… odczuwasz coraz większą potrzebę korzystania z tych portali?
… używasz portali, aby zapomnieć o osobistych problemach?
… próbowałeś/aś bez powodzenia ograniczyć korzystanie z portali?
… stajesz się niespokojny/a lub zagubiony/a, jeśli nie masz dostępu do portali społecznościowych?
… korzystasz z portali społecznościowych tak często, że ma to negatywny wpływ na Twoją pracę, szkołę, studia itp.?
Źródło:
„Uzależnienia behawioralne”, Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
„Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży”, Ewa Krzyżak-Szymańska, KBPN, Kraków 2018
Dodaj komentarz