Diagnozując zaburzenie korzystania z gier wideo przyjmuje się, że u osoby pojawiają się problemy fizjologiczne, psychiczne i społeczne. Słowem – mamy do czynienie z zaburzeniem dobrostanu w związku z nadmiernym angażowaniem się w gry wideo. Podstawą diagnozowania zaburzeń na tym tle jest wywiad.
Jednak coraz częściej oceniając stopień szkodliwego zaangażowania w gry wideo wykorzystuje się kryteria diagnostyczne uzależnień behawioralnych.
Jednym z narzędzi jest Kwestionariusz Problemowego Grania Online (Problematic Online Gamming Questionare, POGQ). Występuje w wersji pełnej, 18-stopniowej skali, oraz w wersji uproszczonej – 12-stopniowej. Odpowiedzi zaznaczane są na pięciostopniowej skali:
- Nigdy
- Prawie nigdy
- Neutralnie
- Prawie zawsze
- Zawsze
Kwestionariusz ten pomaga zmierzyć kryteria leżące u podstaw problemowego grania w gry wideo. Są to: zaabsorbowanie, nadużywanie, izolacja społeczna, konflikty społeczne i wycofanie.
Kwestionariusz POGQ
To następujące pytania, na które powinieneś/powinnaś odpowiedzieć:
- Kiedy nie grasz, jak często myślisz o graniu lub o tym, kiedy zagrasz?
- Jak często grasz dłużej, niż zamierzałeś/aś?
- Jak często czujesz zdenerwowanie lub przygnębienie, gdy nie grasz, a uczucia znikają gdy zaczynasz grać?
- Jak często czujesz, że powinieneś/powinnaś ograniczyć czas przeznaczony na granie?
- Jak często ludzie z twojego otoczenia skarżą się, że za dużo grasz?
- Jak często rezygnujesz ze spotkań ze znajomymi na rzecz gier?
- Jak często marzysz i fantazjujesz o graniu?
- Jak często w czasie gry tracisz poczucie czasu?
- Jak często czujesz podenerwowanie, rozdrażnienie lub niepokój, gdy nie możesz grać tak długo, jak byś chciał/a?
- Jak często próbowałeś/aś bez powodzenia ograniczyć granie?
- Jak często kłócisz się z rodzicami lub partnerem/ką z powodu grania?
- Jak często rezygnujesz z innych przyjemności, bo wolisz grać?
- Jak często masz w trakcie gry wrażenie, że czas się zatrzymał?
- Jak często czujesz niepokój lub rozdrażnienie, gdy nie możesz grać kilka dni z rzędu?
- Jak często wybierasz granie zamiast wyjścia i spotkania ze znajomymi?
- Jak często jesteś tak zajęty/a graniem, że zapominasz jeść?
- Jak często jesteś rozdrażniony/a lub niespokojny/a, gdy nie możesz grać?
Im wyższy wynik, tym można mówić o większym nasileniu zaburzeń korzystania z gier wideo.
Bardzo często, diagnozując to zaburzenie, korzysta się także z narzędzi pozwalających zmierzyć motywację do grania. Kwestionariusz Motywacji do Grania Online (Motives For Online Gamming Questyionare, MOGQ) składa się z 27 pytań i pomaga ocenić motywy angażowania się w gry online, np. ucieczka, rozwój umiejętności, rozrywka, motywy społeczne czy fantazje. Uzupełnia inne narzędzia badawcze.
Źródło:
„Uzależnienia behawioralne”, Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
Dodaj komentarz