Znaj ryzyko - kampania społeczna

nastolatki a reklamy alkoholuW Wielkiej Brytanii młodzież poniżej minimalnego wieku uprawniającego do zakupu alkoholu (<18 lat) jest świadoma różnych działań marketingowych podejmowanych przez koncerny alkoholowe. Dlatego ważne było zbadanie, jak owe działania marketingowe wpływają na konsumpcję alkoholu.

Przeprowadzone badanie przekrojowe w Wielkiej Brytanii miało na celu ocenę związku między pozytywnymi reakcjami na reklamy alkoholu a skłonnością do picia wśród osób nigdy niepijących oraz bardziej ryzykownym piciem wśród młodych osób spożywających alkohol.

Przebieg badania

W badaniu wykorzystano dane z próby 2582 osób w wieku 11-17 lat w ankiecie Youth Alcohol Policy Survey, internetowym badaniu przekrojowym obejmującym młodzież, przeprowadzonym przez YouGov dla Cancer Research UK w kwietniu i maju 2017 r. Młodzieży pokazano trzy spoty reklamowe alkoholu. Reakcje na każdą z nich mierzono za pomocą skali (od 1 = marka wydaje się nieatrakcyjna do 5 = marka wydaje się atrakcyjna). Oceniono związki między ogólnymi pozytywnymi reakcjami na reklamę a zachowaniami związanymi z piciem.

Wyniki badań

Połowa nastolatków ogólnie pozytywnie zareagowała na reklamy Smirnoff (52%) i Fosters (53%), a jedna trzecia (34%) – pozytywnie zareagowała na reklamę Haig Club. We wszystkich trzech reklamach pozytywne reakcje wiązały się z około 1,5-krotnie większym prawdopodobieństwem napicia się alkoholu w najbliższym roku wśród młodzieży, która nigdy nie spożywała alkoholu. Wśród obecnych osób pijących pozytywne reakcje na reklamy Foster’s Radler i Haig Club wiązały się z około 1,4-krotnym wzrostem prawdopodobieństwa, że ​​będą pić w sposób bardziej ryzykowny.

Wnioski

Niniejsze badanie potwierdza wcześniejsze obserwacje – nieletnia młodzież jest świadoma różnych działań związanych z marketingiem produktów alkoholowych, co prowadzi badaczy do wniosku, że obecne przepisy nie chronią młodych ludzi przed kontaktem z treściami, które do nich przemawiają i wpływają na ich zachowanie. Należy wziąć pod lupę przepisy dotyczące tego, jakie komunikaty są, a jakie powinny być, dozwolone w reklamie alkoholu.

Czytaj też: Jak działa na nas reklamowanie alkoholu? Rozmowa z psychologiem

Źródła:

https://www.ias.org.uk/news/new-ias-led-research-on-the-appeal-of-alcohol-adverts-to-underage-adolescents-out-today/
https://academic.oup.com/alcalc/advance-article-abstract/doi/10.1093/alcalc/agab018/6246771?redirectedFrom=fulltext

Fot. gryffyn m, Unsplash.com

Skomentuj

Skip to content