Skip to main content
nastolatki a reklamy alkoholu
4 listopada 2021

nastolatki a reklamy alkoholuW Wielkiej Brytanii młodzież poniżej minimalnego wieku uprawniającego do zakupu alkoholu (<18 lat) jest świadoma różnych działań marketingowych podejmowanych przez koncerny alkoholowe. Dlatego ważne było zbadanie, jak owe działania marketingowe wpływają na konsumpcję alkoholu.

Przeprowadzone badanie przekrojowe w Wielkiej Brytanii miało na celu ocenę związku między pozytywnymi reakcjami na reklamy alkoholu a skłonnością do picia wśród osób nigdy niepijących oraz bardziej ryzykownym piciem wśród młodych osób spożywających alkohol.

Przebieg badania

W badaniu wykorzystano dane z próby 2582 osób w wieku 11-17 lat w ankiecie Youth Alcohol Policy Survey, internetowym badaniu przekrojowym obejmującym młodzież, przeprowadzonym przez YouGov dla Cancer Research UK w kwietniu i maju 2017 r. Młodzieży pokazano trzy spoty reklamowe alkoholu. Reakcje na każdą z nich mierzono za pomocą skali (od 1 = marka wydaje się nieatrakcyjna do 5 = marka wydaje się atrakcyjna). Oceniono związki między ogólnymi pozytywnymi reakcjami na reklamę a zachowaniami związanymi z piciem.

Wyniki badań

Połowa nastolatków ogólnie pozytywnie zareagowała na reklamy Smirnoff (52%) i Fosters (53%), a jedna trzecia (34%) – pozytywnie zareagowała na reklamę Haig Club. We wszystkich trzech reklamach pozytywne reakcje wiązały się z około 1,5-krotnie większym prawdopodobieństwem napicia się alkoholu w najbliższym roku wśród młodzieży, która nigdy nie spożywała alkoholu. Wśród obecnych osób pijących pozytywne reakcje na reklamy Foster’s Radler i Haig Club wiązały się z około 1,4-krotnym wzrostem prawdopodobieństwa, że ​​będą pić w sposób bardziej ryzykowny.

Wnioski

Niniejsze badanie potwierdza wcześniejsze obserwacje – nieletnia młodzież jest świadoma różnych działań związanych z marketingiem produktów alkoholowych, co prowadzi badaczy do wniosku, że obecne przepisy nie chronią młodych ludzi przed kontaktem z treściami, które do nich przemawiają i wpływają na ich zachowanie. Należy wziąć pod lupę przepisy dotyczące tego, jakie komunikaty są, a jakie powinny być, dozwolone w reklamie alkoholu.

Czytaj też: Jak działa na nas reklamowanie alkoholu? Rozmowa z psychologiem

Źródła:

https://www.ias.org.uk/news/new-ias-led-research-on-the-appeal-of-alcohol-adverts-to-underage-adolescents-out-today/
https://academic.oup.com/alcalc/advance-article-abstract/doi/10.1093/alcalc/agab018/6246771?redirectedFrom=fulltext

Fot. gryffyn m, Unsplash.com

Zostaw swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mogą Cię zainteresować:

Dłoń odmawia alkoholu

Czy istnieje bezpieczne picie?

Oś jelito-wątroba-mózg i zaburzenia związane z alkoholem

Jak sen wpływa na spożywanie alkoholu przez młodzież i młodych dorosłych?

Picie alkoholu a ryzyko samobójstwa: analiza zależności z uwzględnieniem płci

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.